måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är Årets reklambild

Publicerad: 16 december 2010, 07:37

”En enkel bild, men som biter sig tag.” Årets reklambild 2010, korad av en samstämmig jury, blev Viktor Rydberg Gymnasiums ”Dracula”. – Jätteroligt. Ytterst smickrande, säger Peter Alendahl, fotografen bakom kampanjen till Resumé.

Ämnen i artikeln:

Årets reklambildLowe Brindfors

TM

Tero Marjamäki


Juryn var enig. När samtliga bidrag hade tröskats igenom stack bidraget ”Dracula” ut från mängden.
I går, onsdag, korades bilden till Årets reklambild under pompa och ståt på Berns.
– Bidraget vinner på ­enkelheten, att med ett enkelt grepp lyfta en tämligen ordinär bild till en ny nivå utan att gå miste om idé och budskap, säger Sven Prim, fotograf och juryledamot.

Tomas Lestrup, på Bsmart, håller med:
– Ett relativt klassiskt grepp, en snygg bildlösning som nästan skulle fungera i sig själv utan copy, där även den kräsnaste reklamare kanske skulle vilja gå på föreställningen ...

Kampanjen där uppdragsgivaren var Viktor Rydberg Gymnasium som i en rockmusikal tolkade ”Dracula” på Maximteatern gick bland annat i print och på utomhustavlor runtom i Stockholm.

År 2009 vann bidraget Månadens print december–januari-omgång. Då kommenterade Peter Laurelli, copy på Lowe Brindfors bilden så här:
– Vi försökte ta kraft ur ”Dracula” med allt vad det kännetecknar, samt den traditionella schablonbilden av gymnasie­tiden – unga med tandställning. Lösningen kändes enkel, ren och oväntad. Tanken var att direkt se och förstå men att man ändå får lägga ihop sista kopplingen själv.

Fotografen, Peter Alendahl gläds över vinsten.
– Jätteroligt. Det görs mycket bra reklam i Sverige, så det är ytterst smickrande. 

Vad gjorde att ni landade i det här utförandet av bilden?
– Rent generellt sett så var Viktor Rydberg ganska klara med vad de ville ha för sorts bild, sedan så fick jag och byrån tillföra det vi kunde och sätta vår prägel på det hela.
– Idén var klockren i sin enkelhet och med den hajp som var kring vampyrer just då kändes bilden given, säger Peter Alendahl.

På Resume.se fick även svenska folket fick tycka till bland de tio bidrag som tog sig vidare till diskussion under jurymötet. 2323 personer lade sin röst, där Malmö FF fick 31 procent av rösterna, Läkare utan gränser 19 procent och Press Stop med 15 procent.

Motivering Årets reklambild:

”Genom att låta bilden få ta plats, och skala bort allt onödigt lyckades årets reklambild bita tag i juryn. Med ett genomtänkt manér, väl anpassat till budskap, tränger bilden igenom det mest täta medie­brus på ett imponerande sätt.”

Fakta

Kund: Viktor Rydberg Gymn.
Byrå: Lowe Brindfors
Fotograf: Peter Alendahl
Arbetsgrupp: Rickard Villard och Martin Bartholf cd, Alexander Fredlund, Patrik Westerdahl, Petter Lublin och Lina Elfstrand ad, Peter Laurelli och Stefan Pagreus copy, Charlotte Cederström projektledare, Margaretha Ekstrand-Almér och Jesper Kewenter original, Richard Grönlund retusch, Ludvig Fransén, Caroline Knutsson ateljéassistenter
Uppdragsgivare: Christer Johansson, Agnes Steinwall Berman

Årets reklambild / Tio-i-topp

1. Dracula, Victor Rydberg Gymnasium Lowe Brindfors
2. Om du älskar musik, Press Stop Sweet Creatives/Cgi: Bsmart
3. Everything can be organized – Politikern, Elfa Grey Stockholm
4. 20 år av motor, Press Stop Sweet Creatives/Cgi: Bsmart
5. Humanitär hjälp är inget vapen, Läkare utan gränser Fredrik Forsling – Special Branding Projects
6. Vi älskar Malmö FF, MFF Röjning
7. De rödgröna, De rödgröna Svensson
8. Man behöver bara ropa en gång, Scan Grey Stockholm
9. Rosa kudden, Mio/Cancerfonden Milk
10. Ett mörkare Stockholm, Månpocket Hummingbirds

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev