Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är bästa byråerna i Månadens kampanj 2013

Publicerad: 7 februari 2014, 10:09

Garbergs kampanj för Jernhusen Media, F&B:s "Epic split" och Saatchi & Saatchis kampanj för Popaganda är några av fjolårets vinnare.

DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors är de två byråer som placerar sig högst när Månadens kampanj 2013 summeras. Saatchi & Saatchi och Appelberg vinner de nya kategorierna mobilt och content.


Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Månadens kampanj fortsätter att vara den enda reklamtävlingen som kontinuerligt tar temperaturen på den svenska kommunikationsbranschen. För att hamna på topp-3-listan över de bästa byråerna i varje kategori krävs det att man presterar bra under hela året, till skillnad mot till exempel Guldägget och 100-wattaren där det räcker med ett enda bra jobb för att vinna.

Nio olika jurys har bedömt en bra bit över 1000 bidrag från en lång rad byråer och annonsörer under fjolåret. Kategorierna som är "svårast" att vinna är Film, Print och Digitalt eftersom dessa har haft hela nio omgångar.   

DDB Stockholm hamnar, precis som 2012, högst upp på listan över de byråer som har gjort bäst ifrån sig i den digitala kategorin. DDB vinner också Radio, samt kommer tvåa i DM och Utomhus plus en tredjeplats i Print. Därmed är de den byrå med flest antal pallplaceringar i den totala sammanräkningen.

Forsman & Bodenfors tar hem de tunga kategorierna Film och Print. I film petar de ned fjolårets totalvinnare King från tronen, medan de inte lyckades kvala sig i sig på topp-3-listan i print år 2012. En stor förklaring till framgången stavas förstås Volvo Trucks, som har vunnit med både "The epic split" och "The hook". Men också filmer för Coop och IQ har placerat sig högt.

Nytt för 2013 var kategorierna Mobilt och Content. Båda är snabbt växande marknadsföringskanaler, samtidigt som det finns mycket kvar att göra till dess att den fulla potentialen är uppnådd. Saatchi & Saatchi var den byrå som lyckades knipa flesta poäng i den mobila kategorin, medan Appelberg genom två andraplatser rodde hem flesta poäng i Content.

Här är de bästa byråerna i respektive kategori:

Digitalt
1. DDB Stockholm
2. Åkestam Holst
3. Deportivo

Radio
1. DDB Stockholm
2. Åkestam Holst
3. King

Content
1. Appelberg
2. Klintberg Nihlén
3. Intellecta/Familjen Pangea

Design
1. Stockholm Design Lab
2. Garbergs_project
3. Happy F&B

DM
1. Pool
2. DDB
3. Saatchi & Saatchi

Film
1. Forsman & Bodenfors
2. King
3. Honesty

Mobilt
1. Saatchi & Saatchi
2. King
3. Volt

Print
1. Forsman & Bodenfors
2. Lowe Brindfors
3. DDB Stockholm

Utomhus
1. Garbergs
2. DDB Stockholm
3. King

Läs mer om hur det gick i Månadens kampanj 2013 i veckans nummer av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.