onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är bolagen som toppar Konsumentverkets skamlista

Publicerad: 1 december 2022, 10:30

Många välkända varumärken bland de bolag som har blivit mest anmälda hos Konsumentverket 2022.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketTeliaSASTele2

R

Redaktionen

red@resume.se


Varje år sammanställer tidningen Råd och Rön en lista över de bolag som fått flest anmälningar hos Konsumentverket. Hittills under 2022 toppar telekomjätten Telia skamlistan, 524 anmälningar. Främst är det kundtjänsten som fått konsumenten att se rött. Förutom marknadsledaren återfinns även Tele2 och Telenor på listan.

I en skriftlig kommentar till Resumé skriver Telia att ärendena till myndigheten till stor utströckningen är en effekt av den förhandling som slutade i en utdragen konflikt med deras tidigare tv-leverantör Viaplay under hösten.

”Vi är otroligt ledsna för att våra kunder hamnade i kläm i dessa diskussioner. Sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde har vi jobbat med högsta prioritet för att ersätta våra kunder på allra bästa sätt. Det har mottagits väl av många men vi har också full förståelse för att visst innehåll, som exempelvis en favoritserie eller viss sport, inte känns helt ersättningsbar hos alla på ett personlig plan, och det kan vi inte annat än beklaga.” 

Generellt har vi flest kunder inom Telekombranschen och procentuellt är andelen ärenden låg. Men oavsett antal är det naturligtvis oerhört trist när vi som i det här fallen inte lyckas möta våra kunders förväntningar.”

 

Två på listan hittar vi Detur, resebolaget som stängde ned sin verksamhet tidigare i år vilket strandsatte tusentals resenärer.

Bilvärderingssajter kniper tre platser på skamlistan. Här har kunderna bland annat fått fakturor på tjänster de trodde var gratis.

Bolagen med flest anmälningar hos Konsumentverket

1. Telia, 524 anmälningar

2. Detur, 381 anmälningar

3. SAS, 303 anmälningar

4. Tele2, 266 anmälningar

5. Allente, 245 anmälningar

6. Bilupplysning.nu, 209 anmälningar

7. Telenor, 140 anmälningar

8. Bilregnr.eu, 132 anmälningar

9. Bildata.nu, 99 anmälningar

I Råd & Röns sammanställning listas bolagen efter hur många anmälningar som har kommit in till Konsumentverket hittills i år. Anmälningsgrunden kan röra sig om alltifrån vilseledande marknadsföring till brister i avtalsvillkor. Bara anmälningar där verkets jurister öppnat ett tillsynsärende räknas. 


Källa: Råd och Rön, Konsumentverket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev