Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är byråerna som tävlar i Guldvågen

Publicerad: 29 Mars 2018, 08:58

46 byråer deltar i 2018 års upplaga av Guldvågen. Ta del av listan på byråerna som deltar på Resumé.


Ämnen i artikeln:

GuldvågenSophie LokkoReklamEllinor Ekström

I maj är det dags för den fjärde upplagan av Guldvågen. Antalet byråer som tävlar är fler än någonsin, 46 mot fjolårets 37. Efter #metoo och branschupproret #sistabriefen har Guldvågen adderat frågor om trakasserier i undersökningen. Guldvågens grundare Sophie Lokko och Ellinor Ekström letar fortfarande efter lokal inför tillkännagivandet av vinnarna.

– Byråernas svar är självklart helt anonyma, men vår förhoppning är att vi kan se eventuella mönster hos byråerna som vi tillsammans kan försöka förändra framöver, säger Sophie Lokko till Resumé.

Vad har ni aktivt gjort för att få fler byråer att delta?
– Liksom tidigare år är det jättemycket hands on-jobb där vi har direktkontakt med branschen, byråer och nyckelpersoner för att uppmana dem om att tävla. Ellinor Ekström, som är Guldvågens andra grundare, har varit en av de drivande bakom #sistabriefen och har genom det arbetet haft en nästan ständig dialog med byråer runt om i Sverige. Annars är det sociala medier som är våra främsta plattformar.

Även om det är en fin utveckling så är det många byråer som inte är med på tåget. Vad har ni att säga om det?
– Själva tävlandet i Guldvågen är inte det viktigaste, utan diskussionerna som skapas på byråerna. Nu har vi 46 tävlande företag, men de tiotal byråer som hört av sig om att de inte är redo i år är också viktiga spelare. Många som inte är med uppger att deras brist på jämställdhet är anledningen, och att de vill förbättra sig innan de vågar delta. På så vis tror vi att Guldvågen blir en morot till att faktiskt bli bättre. Dock märker vi stor skillnad hos de byråer som är med, ingen är hundra procent jämställd eller jämlik än, och genom att vara med i tävlingen och svara på undersökningen får byråerna svart på vitt gällande var de brister och var de kan bli bättre. Medarbetare får även bättre koll på vad som är okej, och inte.

– I många fall tror vi även att ett icke deltagande kan skapa bra diskussioner hos byråerna, men generellt tycker vi att det är nog med undanflykter nu. Vi ser lätt igenom ursäkterna. Så: Skärp er.

Hur upplever ni att frågan diskuteras i dag jämfört med att ni tog fram priset?
– Det har gått från ett särintresse till att bli en någorlunda självklar fråga för de byråer som förstått att jämställdhet och inkludering är livsviktigt för att kunna existera framöver. Hittills har Guldvågen hjälpt enormt många medarbetare att enklare kunna lyfta problematik på byråerna. Istället för att upplevas som en jobbig jävel sätter du plötsligt fingret på problem som genom att lösas kan få byrån till en tävlingsvinst – och bidra till en bättre bransch, på samma gång. Lustigt nog verkar det sistnämnda inte räcka som argument för att byråerna att rycka sig i kragen, utan ett pris måste till. Så, då skapade vi det.

– En annan stor skillnad är kundernas engagemang, hur många marknadschefer som faktiskt hör av sig till oss och vill veta vilka byråer som är med i tävlingen. Bra bolag kräver bra byråer.

Hur kan Guldvågen bidra till förändring?
– Genom undersökningen som vi gör med Add Gender får både byråledare och medarbetare koll på vad som faktiskt kan göra deras byrå bättre. Har de inte kartlagt övertidsuttag för kvinnor respektive män, inte sett över könsuppdelningen i yrkesrollerna eller inte infört några åtgärder för att förebygga trakasserier och sexuella trakasserier så visar undersökningen vänligen men bestämt att det minsann kan vara på tiden. Dessutom hjälper tävlingen till att skapa ett klimat på byråerna och göra frågan till något som intresserar alla. Det är jobbigt med förändring, men genom Guldvågen blir det något hela byrån arbetar för tillsammans.

HELA LISTAN PÅ TÄVLANDE BYRÅER I GULDVÅGEN 2018

Actionist
Alchemy
Aoki
B-Reel
Bazooka AB
Blinka Blå
Bold
Comprend
Coreworkers AB
Edelman Deportivo
ESTER Stockholm AB
Fröjd
Futency AB
Futurniture
Garbergs
Garbergs Malmö
Hallvarsson & Halvarsson AB
House of Radon
INGO
Jung Relations
Kelly and Pling
Kult PR
Kärnhuset
Le Bureau
McCann Stockholm
NORD DDB Stockholm
Nosy AB
NY Collective JKPG AB
Nyla Design
Oh My!
Perfect Fools AB
Prime Weber Shandwick
RBK
Ruth
Saatchi & Saatchi Stockholm
Satumaa Family Business
Spocks Family AB
Søder Reklambyrå
TBWA Stockholm
Texas Digital Agency
The Amazing Society AB
Volontaire
Volt
Welcom
Wenderfalck
Åkestam Holst

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.