Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 april 2009, 11:03
Clio firar 50 år – med färre svenska nomineringar än tidigare år. De svenska byråerna har som vanligt fått flest nomineringar i Interactive.
Ämnen i artikeln:
ClioClio firar 50-årsjubileum i år. Den amerikanska motsvarigheten till Cannes förlägger i år festivalen till Las Vegas istället för Miami som ett tecken på att jubileet ska firas lite extra.
För svenskt vidkommande ser festivalen ut att bli tuffare jämfört med de senaste åren, då svenska byråer som till exempel The Fan Club åkt hem med guldstatytetter. Nomineringarna är helt enkelt färre i år.
Men 2009 blir i alla fall ett bra tillfälle för både DDB och F&B att visa upp sig, med flest nominerade bidrag av de svenska byråerna.
Som vanligt verkar chanserna vara störst i kategorin interactive, men representationen i kategorierna poster och design är också stor.
Även den svenska kreativa återväxten verkar säkrad, i alla fall att döma av utfallet i just studentkategorin.
Svenska B-Reel och Goodby, Silverstein and Partner finns också med i nomineringen för Hotel 626, samma bidrag som nyligen vann en Grand Trophy i NY Festivals. Skulle bidraget plocka hem ett ytterligare prestigefullt pris i Clio är manegen mer eller mindre krattad inför Cannes i sommar.
Festivalen startar om ett par veckor.
DESIGN
Annual Reports Global Cities - The Swedish Museum of Architecture, Happy F&B
Catalog Skateboard Catalogue - The Swedish Museum of Architecture, Happy F&B
Package Design, Absolut Vodka - Worldwide, Family Business
Package Design. Match Boxes - The Swedish Museum of Architecture, Happy F&B
INTERACTIVE
Brand Building, Diesel clothing Diesel.com, Farfar
Functional Design – Sveriges Radio The Radio Matchmaker, F&B
Innovative Use Of Technology – ABSOLUT Machines – Great Works
Video/Moving Image IKEA Come into the Closet. Let's Dance , F&B
BILLBOARD
McDonald's, Coke Stairs, DDB Stockholm
POSTER
Beverages/Non-Alcoholic – McDonald's Sort Your Head Out , DDB Stockholm
PRINT
Automotive, Skoda RS – Cheaper Speed, DDB Stockholm
Pet/Petcare, Horse and Hound Boutique – We Know What Dogs Like, Ruth
Public Service, Rädda Barnen – Rewrite the future, Lowe Brindfors
STUDENT
Innovative Media, Doctors Without Borders The Mosquito Berghs
Integrated Campaign, Energy , Fortum Active Berghs
Integrated Campaign, Maglite Liteart Berghs
Interactive, BBC widget Tag Player Hyper Island
Interactive , Doritos We Don't Like Banners Berghs
Interactiv, Skara Sommarland Water Park DigiTic – Take the Challenge! Hyper Island
Peter Willebrand
Ämnen i artikeln:
Clio