Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är de nominerade svenska byråerna till Clio

Publicerad: 27 April 2009, 11:03

Clio firar 50 år – med färre svenska nomineringar än tidigare år. De svenska byråerna har som vanligt fått flest nomineringar i Interactive.


Ämnen i artikeln:

Clio

Clio firar 50-årsjubileum i år. Den amerikanska motsvarigheten till Cannes förlägger i år festivalen till Las Vegas istället för Miami som ett tecken på att jubileet ska firas lite extra.  

För svenskt vidkommande ser festivalen ut att bli tuffare jämfört med de senaste åren, då svenska byråer som till exempel The Fan Club åkt hem med guldstatytetter. Nomineringarna är helt enkelt färre i år.
Men 2009 blir i alla fall ett bra tillfälle för både DDB och F&B att visa upp sig, med flest nominerade bidrag av de svenska byråerna.

Som vanligt verkar chanserna vara störst i kategorin interactive, men representationen i kategorierna poster och design är också stor.
Även den svenska kreativa återväxten verkar säkrad, i alla fall att döma av utfallet i just studentkategorin.

Svenska B-Reel och Goodby, Silverstein and Partner finns också med i nomineringen för Hotel 626, samma bidrag som nyligen vann en Grand Trophy i NY Festivals. Skulle bidraget plocka hem ett ytterligare prestigefullt pris i Clio är manegen mer eller mindre krattad inför Cannes i sommar.
Festivalen startar om ett par veckor.

Nomineringar Clio

DESIGN
Annual Reports  Global Cities - The Swedish Museum of Architecture, Happy F&B  
Catalog Skateboard Catalogue - The Swedish Museum of Architecture, Happy F&B  
Package Design, Absolut Vodka - Worldwide, Family Business    
Package Design. Match Boxes - The Swedish Museum of Architecture, Happy F&B

INTERACTIVE
Brand Building, Diesel clothing   Diesel.com, Farfar
Functional Design – Sveriges Radio   The Radio Matchmaker, F&B
Innovative Use Of Technology – ABSOLUT Machines – Great Works 
Video/Moving Image IKEA   Come into the Closet. Let's Dance , F&B

BILLBOARD
McDonald's, Coke Stairs,  DDB Stockholm

POSTER
Beverages/Non-Alcoholic  – McDonald's Sort Your Head Out , DDB Stockholm

PRINT
Automotive, Skoda RS  – Cheaper Speed,  DDB Stockholm 
Pet/Petcare, Horse and Hound Boutique – We Know What Dogs Like, Ruth  
Public Service, Rädda Barnen  – Rewrite the future, Lowe Brindfors

STUDENT
Innovative Media, Doctors Without Borders  The Mosquito  Berghs
Integrated Campaign, Energy , Fortum Active Berghs
Integrated Campaign, Maglite  Liteart  Berghs
Interactive, BBC widget  Tag Player  Hyper Island 
Interactive , Doritos  We Don't Like Banners  Berghs
Interactiv,   Skara Sommarland Water Park   DigiTic – Take the Challenge! Hyper Island

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Clio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.