Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Här är F&B:s uppföljare till E.V.A Initiative

Publicerad: 19 September 2019, 07:40

Volvo Cars tar hjälp av allmänheten för att bygga sin säkerhetsforskning.

Foto: Volvo Cars

"Selfie for safety" är uppföljaren på Forsman & Bodenfors hyllade kampanj E.V.A Initiative. I kampanjen uppmanas allmänheten att hjälpa till med Volvo Cars säkerhetsforskning – genom att ta selfies i bilen.


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsNord DDBReklamForsman & Bodenfors

I våras lanserade Forsman & Bodenfors kampanjen E.V.A Initiative för mångåriga kunden Volvo Cars. E.V.A Initiative står för "The equal vehicles for all initiative" och lyfter det faktum att de allra flesta testdockor som används vid simulationer av bilkrascher är formade efter manliga kroppar. Det har fått som konsekvens att kvinnor löper långt mycket större risk att skadas vid bilolyckor. Som ett huvudled i E.V.A Initiative väljer Volvo att dela med sig av den data biljätten sedan 70-talet samlat kring bilolyckor till sina konkurrenter.

Kampanjen har blivit hyllad i reklambranschen och vann ett prestigefullt grand prix och två guld i årets Cannes Lions.

Tidigare i september lanserade Forsman & Bodenfors uppföjaren "Selfie for safety" som kommer gå under hela månaden. Genom den globala kampanjen vill Volvo Cars engagera sina kunder i bolagets research kring säkerhet och lära sig mer om hur folk sitter i sina bilar och hur de använder säkerhetsbältet. Det genom att uppmuntra solk att ta en selfie med säkerhetsbältet på, i en parkerad bil. Efter att bilden publicerats på sociala medier och taggats med #SelfieForSafety and @volvocars, analyseras bilderna av Volvo Cars säkerhetsavdelning. Hittills har omkring 2 000 personer deltagit i kampanjen på sociala medier.

Precis som i E.V.A Initiative kommer resultatet och slutsatserna delas med resten av bilindustrin.

– "Selfie for safety"-initiativet använder selfien, fast på ett osjälviskt sett. Genom E.V.A Initiative märkte vi att folk ville ta del i samtalet kring säkerhet och jämställdhet. Nu tar vi det ännu ett steg genom att bjuda in alla att delta. Ännu en gång har det möjliggjorts genom vår nära relation till Volvo Cars, säger Hampus Elfström, kreatör på Forsman & Bodenfors i Göteborg, i ett pressmeddelande.

Det slutgiltiga resultatet av kampanjen förväntas komma sent 2019.

LÄS MER: "Branschen om idékonflikten mellan Nord DDB och F&B"

Tidigare i september kunde Resumé berätta att Nord DDB misstänker att E.V.A Initiative bygger på en idé som ursprungligen togs fram hos dem för Volkswagen. Forsman & Bodenfors vd Silla Levin tillbakavisar bestämt uppgifterna.

– Vi är trygga i vårt samarbete med Volvo Cars, vi har arbetat ihop under många år och både de och vi vet exakt hur, när och var idén skapades, sade hon till Resumé vid tillfället.

Arbetsgrupp "Selfie for safety"

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Art Directors: Karl Risenfors, Leo Dahl, Sophia Lindholm
Copywriters: Hampus Elfström
Account Supervisor: Magnus Wretblad
Account Executive: Katarina Klofsten
PR: Bjarne Darwall
Planner: Trine Keller-Andreasen
Digital Strategist: Sara Björnung
Web Design: F&B Inhouse
Artwork: Martin Joelsson, Christian Sundén

Mediebyrå: Mindshare

Film:
Director: Marcus Ibanez
Producer: Dea Saracevic
Production Company: New Land
D.O.P: Jake Hunter
Executive Producer: Sophie Tamm Christensen
Online: ChimneyOnline
Post-Producer: Moa Looft @ Chimney

Stills:
Photographer: Therese Öhrvall

Musik:
Pierre Riddez

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.