Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är Googles krisplan för att stoppa annonsbojkotten

Publicerad: 21 Mars 2017, 15:06

”Vi ber så hemskt mycket om ursäkt”, säger sökjättens affärschef samtidigt som han lovar hårdare tag mot hatiskt innehåll.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenGoogle

De senaste dagarna har flera annonsörer uppmärksammat hur reklam dök upp i anslutning till hatvideos och homofobiska inslag. Problemen, som först uppdagades av The Times, har lett till att flera stora brittiska annonsörer i dagarna har valt att dra tillbaka sina reklamslantar från Google. Däribland den brittiska regeringen, byrånätverksjätten Havas, Marks & Spencer och McDonalds i Storbritannien.

Nu lovar Google en omfattande översyn av sin reklampolicy som ett svar på missnöjet och bojkotten mot företagets plattformar.

I ett blogginlägg skriver affärschefen Philipp Schindler:

"Vi har en strikt policy för var Google annonser ska synas och i en överväldigande majoritet av fallen fungerar vårt regelverk som det ska. Men ibland får vi inte till det. Nyligen hade vi en rad fall där varumärkens annonsörer hamnade sida vid sida med innehåll som inte harmonierade med företagens värderingar. Det är vi ledsna för."

Enligt Philipp Schindler kommer översynen att innefatta sökjöttens samtliga plattformar inklusive YouTube.

"Med start i dag tar vi tuffare tag mot hatisk, aggressivt och nedsättande innehåll."

Google ska också säkerställa att fejkkonton som imiterar andra kanaler kommer att stängas ute. Schindler säger också att riktlinjerna för vad som är tillåtet på Youtube kommer att ses över.

I andra hand lovar företaget bättre möjligheter för annonsörer att välja
var deras pengar hamnar för att undvika risken att finnas i hatiska miljöer. Annonsörer kommer att ha möjlighet att aktivt välja bort sajter för exponering.

I tredje hand lovar Google ökad "transparens och synlighet kring pågående annonskampanjer".

Det rapporterar The Guardian.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.