Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är Ikeas öl

Publicerad: 19 juli 2012, 08:14

Ikea lanserar två öl - en mörk och en ljus

Möbeljätten Ikea har lanserat en egen öl, i två olika sorter. Ölet är en del av Ikeas satsning på egna matvarumärken som skall säljas på varuhusens "Swedish Food Market". Ölen lanseras stegvis i hela världen under sommaren, men kommer inte att finnas på de svenska varuhusen på grund av den svenska alkoholagstiftningen.


Ikea tog beslutat att börja sälja egna matvarumärken i en egen matbutik som man kallar "Swedish Food Market"  redan 2006 och har utvecklat konceptet stegvis sedan dess. Några av de produkter som finns tillgängliga är svenska köttbullar, gravad lax och lingonsylt och allt som säljs skall ha gemensamt att de håller hög kvalité till låga priser – i enlighet med Ikeas varumärkeslöfte. På sikt är ambitionen att butiken skall innehålla enbart Ikea-varumärken.

- Sortimentet vi erbjuder i vår "Swedish Food Market"  skall återspegla och stödja svensk matkultur. Vi har tittat bland annat på vad svenskar äter i samband med till exempel midsommarfirandet eller på julbordet och vill erbjuda detta som en del av Ikea. Det är också anledningen till att vi har tagit fram en öl som måltidsdryck, säger Ivana Flygare som är informationschef för Ikea i Sverige.

Ölen som har tagits fram finns i två olika sorter, ljus och mörk lager och har just de svenska namnen "Ikea Öl Ljus Lager "samt "Ikea Öl Mörk Lager" överallt där de säljs.

De säljs på flaska och har en alkoholgrad som motsvarar starköl.

- Vi lanserar ölen under juni, juli och augusti globalt, det vill säga i alla Ikea-länder. Alla länder som vill saluföra den skall kunna göra det med undantag av de länder där det finns legala restriktioner. Däribland Sverige. Här vill vi istället kunna sälja ölen i våra egna restauranger och undersöker det just nu.

Att Ikea breddar sig på det här sättet handlar om att skapa mervärden och man vill skapa en tydlig koppling mellan vad som erbjuds i varuhusets restauranger och  det som säljs på "Swedish Food Market". Genom att ha egna varumärken kan Ikea också själva sätta normer för kvalité, ingridienser, hållbarhet och kommunikation. En av de tidigare produkterna, Ikea Skarpsill , belönades dessutom med ett guldlejon under Cannesfestivalen för förpackningsdesignen från Stockholm Design Lab. Men Ivana Flygare framhåller att Ikea inte är på väg att skifta fokus till ett livsmedelsföretag.

- Vårt huvudfokus är alltid heminredning. Ikea handlar om heminredning och livet hemma.

Ikea bytte nyligen reklambyrå i Sverige från Forsman & Bodenfors till Åkestam Holst.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.