Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är julkampanjerna 2021 – en regelbundet uppdaterad artikel

Publicerad: 2 december 2021, 16:00

Så här års poppar julkampanjerna upp som svampar i skogen. Här publicerar vi regelbundet kampanjerna som rullar inför årets helger.


Ämnen i artikeln:

JulKampanjReklam

 

Ecpat: ”Ingen berättelse är för jobbig för oss”

Kund: Ecpat
Byrå: Bloomy

Genom att läsa upp berättelser från utsatta barn ber kända personer människor att stödja organisationen Ecpat. Medverkar gör Olle Sarri, Flora Wiström, Ellinor ”Elliphant” Olovsdotter och Kristoffer Triumf. 

Kampanjen är framtagen av Bloomy Ideas och regisserad av Johan von Reybekiel. Kampanjens berättelse är ett sexuellt övergrepp, beskrivet ur ett barns perspektiv, och är del av Ecpats julkampanj.

– Vi är väldigt tacksamma för att Olle, Ellinor, Flora, Kristoffer och framför allt Frances, som gestaltar barnet i filmen, hjälper oss att nå ut med dessa berättelser. Varje månad tar vi emot över 700 chattar och samtal från barn, och det livsviktigt att vi kan fortsätta att finnas där och lyssna, säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på ECPAT Sverige. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Olle Sarri, Flora Wiström, Ellinor Olovsdotter och Kristoffer Triumf.

Entreprenör-jultomten: ”Sluta vara snäll!”

Kund: Nordax
Byrå: Brand New Content

– En snäll person kommer ingenvart! 

Hårda bud från jultomten. Det är Nordax Banks julreklam i år. I filmen diskuterar en självhjälps-tomte att folk tycker för synd om sig själva, samtidigt som en person oroar sig över bolån och ekonomi. Filmen avslutas med budskapet: ”Du tror väl inte på tomten? Hos oss kan du få bolån även om du inte har en fast anställning.”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ernst Kirchsteiger berättar om årets viktigaste julklapp

Kund: Plan Sverige

I en reklamfilm berättar Ernst Kirchsteiger, en av Sveriges kanske folkkäraste kändisar, om året då han fick en stor besvikelse i julklapp: likörgodis. Med kampanjen vill Plan Sverige lyfta att vi varje år köper massa onödiga julklappar, när vi i stället kan ge bort något som gör skillnad. Som att lära en flicka att läsa.

Läs mer här. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Säljes: Trasig julkula

Kund: Mind
Byrå: Pool

En annons med rubriken Säljes: Trasig julkula ligger nu uppe på Tradera. Julgranskulan är framtagen av Pool Kommunikationsbyrå för organisationen Mind.

– Vi belyser med kulan att det är okej att känna sig trasig. Under jul och nyår har många en bild av att allt är perfekt. Men ofta är det tvärtom, säger Hanna Steiner på Pool i ett pressmeddelande.

Julkulan är 3D-printad i ett begränsat antal och nu säljs den sista alltså på Tradera.

Pepparkaksformar designade av barn med hjärtfel

Kund: Hjärtebarnsfonden
Byrå: Abby Priest

Varje år föds 2000 barn med hjärtfel, något som Abby Priest och Hjärtebarnsfonden nu uppmärksammar. Tidigare har samarbetet resulterat i kampanjer som Dantes Heartbeats, som resulterade i ett Guldägg.

Kampanjen utgår från julens kanske mest kända form: pepparkakshjärtat, och gör en nytolkning. Fyra barn med medfödda hjärtfel, Arvid, Ellie, Alvin och Penny, har skapat unika pepparkaksformer, som sedan producerats i rostfritt stål av silversmeden Beata Svensson. Inom ett dygn sålde formerna slut, men ett fåtal auktioneras också ut till förmån för Hjärtebarnsfonden.

– Det här problemet är så otroligt vanligt, och fortfarande är det så få som känner till det. Oavsett hur allvarligt hjärtfelet är så innebär upptäckten av ett litet trasigt barnhjärta alltid en livslång oro och sorg för hela familjen. Vi hoppas att många väljer att swisha en slant och baka med hjärtat i jul, kommenterar Oskar Hellqvist, som är creative director på Abby Priest och själv har två barn med hjärtfel.

 

Stjärnregissör bakom Unicefs julkampanj

Kund: Unicef
Byrå: TBWA

Simon Kaijser regisserar Unicef Sveriges julkampanjfilm. I filmen ser vi etablerade skådespelare (Richard Forsgren, Felice Jankell, Nora Rios, Peshang Rad, Julia Marko Nord, David Book, Roshi Hoss och Matilda Ragnerstam) som i olika vardagliga situationer jämför vanliga kostnader med kostnaden för produkter som räddar barns liv.

I julkampanjen, som tagits fram av TBWA, är budskapet att dina pengar är värda mer än du tror. Syftet med julkampanjen är att samla in pengar till Unicef, som är helt beroende av frivilliga bidrag, genom försäljning av ”julklappar” i deras gåvoshop.

Organisationens julklappar består bland annat av vaccin mot dödliga sjukdomar, näringsersättning, vattenreningstabletter och filtar som distribueras till barn i katastrofer.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Framtiden kan inte vänta

Kund: Rädda Barnen
Byrå: B-Reel / Wikberg&Frisk

Har du för vana att ge gåvobevis i julklapp? Nu uppgraderar Rädda Barnen gåvobevisen och för in dem i AR-världen, augmented reality. I jul kan du köpa Trygghetströjan, Livets kokbok eller Aldrig-ensam-vantar.

– Det här är ett helt nytt grepp kring gåvobevis som vi tror är viktigt både för våra befintliga givare men också för nya givare, säger Caroline Thunved, Kommunikation- och insamlingschef på Rädda Barnen.

– Vi vill öka incitamentet att ge goda klappar i form av gåvobevis. Det här är på sätt och vis en kategori som inte utvecklats så mycket, och eftersom givandet är helt avgörande för att vi ska kunna hjälpa barn ser vi detta som ett sätt att driva insamling på ett nytt, mer interaktivt sätt, säger Oskar Engman, kreatör på B-Reel.

Alla barn kan fantisera. Vissa måste.

Kund: Stockholms Stadsmission
Byrå: TBWA

Med en 3D-figur, baserad på ett porträtt av en flickas låtsaskompis, visar Stockholms Stadsmission upp hur julen ser ut för vissa barn. När det inte finns pengar till julklappar, mat eller aktiviteter så blir drömmar, hittepå-världar och låtsaskompisar en avgörande verklighetsflykt.

– Vi hoppas och tror att många kommer att bli berörda av kampanjen och vilja bidra. Den lyfter barnperspektivet på ett lekfullt sätt, samtidigt som den utsatthet vi dagligen möter synliggörs och går rakt in i hjärtat, säger Lotta Sydäng, projektledare för kampanjen på Stockholms Stadsmission.

Låtsaskompisen kommer även sys upp och auktioneras ut till förmån för utsatta barn.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Träd är världens bästa julklapp!

Kund: Vi-Skogen
Byrå: The Amazing Society

Den bästa julklappen är ett träd, menar Vi-Skogen. Men det finns tveksamhet inför just den givarmetod som kallas agroforesty, något som man nu tar hjälp av The Amazing Society för att ändra på. 

– Med vårt nya animerade manér vill vi nå igenom det mediala bruset och fånga upp kärnan. Att Vi-skogen ser till att varje gåva når fram, slår rot, slår ut och blir till nya träd som ger liv och möjligheter, sammanfattar Patric Meyer, kampanjansvarig projektledare på Vi-skogen.

Målet är att etablera träd som en självklar gåva till både familj, vänner och anställda.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nu tändas (och släckas) tusen juleljus

Byrå: BBDO Nordics
Kund: Eon

När kylan och mörkret bryter in drar vintern upp energikostnaderna på våra nordliga breddgrader. Eon vill försöka göra svenskarna lite mer energismarta och låter artisten Carola Häggkvist sjunga in en nyinspelning av en riktig julklassiker, som nu fått den nya titeln ”Nu tändas (och släckas) tusen juleljus”. Kampanjen är en del av varumärkets hållbarhetskommunikation och Carola sätter frågan på agendan genom att delar av jullåten har skrivits om för att få fram ett enkelt men viktigt energispartips inför julen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ingen jul utan skrap

Kund: Svenska Spel
Byrå: Nord DDB

Ett mynt, en nagel och en nyckel är huvudpersonerna när Svenska Spel vill att fler ska ägna sig åt lotter i jul. I en kampanj som har tagits fram i samarbete med Nord DDB tar de tre rollfigurerna till ton och sjunger om deras vardag ser ut bortom julen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

På NORD DDB ansåg de att det var viktigt behålla den humoristiska tonen som byggts upp i samband med Triss varumärke under åren.

– Samtidigt ville vi komma in med ett nytt grepp för julen. Skrapandet är ju en ritual där alla har sina egna sätt att skrapa på. Idén blev då att låta alla dessa skrapverktyg få glänsa lite extra i denna skraphögtid, säger Fredrik Simonsson, på NORD DDB.

Filmen är regisserad av Gustav Sundström och producerad av Business Club Royal. Kampanjen rullas ut i TV, tadio, sociala medier, DOOH, print och display.

Barncancerfonden räknar dagar

Kund: Barncancerfonden
Byrå: Garbergs

Dan före dan före dan före sista behandlingsdagen. Väntan till julafton kan kännas helt oändligt lång, men vissa barn med cancerdiagnoser räknar ner till en helt annan dag. Att behandla cancersjukdomar kan ta allt ifrån veckor till år, något som man belyser i årets julkampanj. Den är skapad tillsammans med byrån Garbergs.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Nordic Nest gör julsaga om flyttfåglar

Kund: Nordic Nest
Byrå: IW Edition

En flyttfågel med bruten vinge, det är huvudkaraktären i Nordic Nests julsaga. När alla andra fåglar har flytt till varmare breddgrader bestämmer han sig för att skapa ett varmare och mysigare hem. Då går musiken från moll till dur.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Miriam Bryant tar ton för Göteborgs alla hjältar

Kund: Göteborgs stadsmission
Byrå: Dear Friends

Stadsmissionen i Göteborg lanserar en julkampanj. Miriam Bryant sjunger sin version av Kent-låten Vinter02, och hyllar stadens volontärer. Filmen visar Stadsmissionens bredd av uppdrag, och den skillnad som volontärerna gör för utsatta människor. I ”Vår stad är full av hjältar” följer vi med de som delar ut markassar, vinterkläder, och ställer upp för sina medmänniskor.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Pruttar på julaftonsmiddan – ska göra oss mer medvetna om utsläpp

Kund: Bring
Byrå: POL

Logistikföretaget Bring lanserar sin julkampanj med fokus på små lokala utsläpp. I filmen ser vi en man fira jul hos fästmöns familj. Med magen full av brysselkål, skinka och prinskorv har han svårt att kontrollera sina egna utsläpp.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Artisten Newkid jagar juldeal

Kund: Comviq/Tele 2
Byrå: Acne

Det börjar bli en tradition. Karim och Nadja får än en gång sällskap av artisten Alexander ”Newkid” Ferrer som tillsammans tar upp jakten på årets juldeal. Filmerna är tonsatta med Alex nysläppta singel ”Ingen luft mellan oss”, skriven av honom själv i samarbete med Ana Diaz och Johan Lindbrant.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Bygg pepparkakshus för att finansiera riktiga hem

Kund: SOS Barnbyar
Byrå: Nord DDB

I år är ditt pepparkakshus extra viktigt, enligt kampanjen från SOS Barnbyar. Här skänks 50 kronor till SOS Barnbyar när man postar sitt pepparkaksbygge under taggen #pepparkakshem på Instagram.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Åhléns tar hjälp av Yoyo Nasty i årets julkampanj

Kund: Åhlens
Byrå: We Are Group

Åhléns kampanj ”Vi släpper loss julen!” tar avstamp i svenskars längtan efter att få fira tillsammans. I år har illustratören och konstnären Yoyo Nasty hjälpt varumärket att skapa en färgstark julvärld.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Mello-vinnaren Tusse sjunger i Disneys julkampanj

Byrå: Inhouse
Kund: Disney

”Bonuspappan” är en tre minuter lång animerad kortfilm med familjen i centrum. I år släpper även Sverige en lokalanpassad version av julsingeln där Tusse Chiza är artisten bakom låten ”Kärlek bortom ord”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Stadsmissionen i Skåne uppmärksammar utsatta barn under julen

Byrå: Port 11/Martin Nilsson, Albin Wendel, Sevak Gorgi mfl.
Kund: Stadsmissionen Skåne

För många barn är det tyvärr verklighet. Enligt SCB finns det nästan 30 000 barn som lever i fattigdom, och enligt Malmö stads egen statistik finns det 600 hemlösa barn i Malmö, men där är också mörkertalet stort. Stadsmissionens arbete går bland annat ut på att möte upp och stötta familjer som inte får vardagen att gå ihop. Textraden ”När julen kommer ska varenda unge vara glad” blir i filmen en uppmaning att ge alla barn samma trygghet och värme i jul.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

För många barn är julen en enda lång väntan. På att den ska vara över.

Byrå: Volt
Kund: Bris

Julen är en period många barn önskar ska vara över. I en julkampanj lyfter Bris deras roll för barnen.

– I tider av magiska jular, John Lewis-filmer och återinförda julfester så blir det extra viktigt att påminna om att det inte är allas verklighet. Vi är många som väntat och längtat efter familj och Alladin-askar, men glömmer lätt att många barn bara vill att julen ska vara över, säger Ludvig Ehrenstråhle, art director på Volt.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ge bort din tid, uppmanar Clas Ohlson

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Clas Ohlson

Clas Ohlson tror bestämt att hemmafix blir årets julklapp. Varför inte skänka bort en timme av din hjälp, och fixa farfars wifi-router eller syrrans cykel? För den som behöver lite extra stöd erbjuder Clas Ohlson gratis videohjälp.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulKampanjReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.