Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är kampanjerna ni bör glömma

Publicerad: 14 december 2007, 07:51

Nog med hyllningar av årets kampanjer.
Det gjordes också en hel del usel reklam under 2007.
Seriösa branschtidningen Campaign har listat årets reklam som vi helst bör glömma.


Heidies, Fallon London, Saatchi New York – det har varit mycket lovord på sista tiden.
Men det görs tiotusentals reklamfilmer varje år. Och trots att de visas på Youtube betyder det inte att de är bra. Snarare är huvuddelen i bästa fall småtråkig och i allt för många fall kass.

Men det är både känsligt och svårt att peka ut det som var sämst. Dem tunga branschtidningen Campaign har dock sammanställt en topptio-lista på det som redaktionen anser var årets riktiga bottennapp. Och då har de bara gått igenom vad som visats för den brittiska publiken.

Här har ni filmerna, de absolut sämsta hittar ni längst ned.

Bottenlistan från Campaign

Klicka här för att se filmen

Mars Planets
Byrå: Abbott Mead Vickers BBDO
Käcka ungdomar, blinkande ljus och en fruktmaskin. Känns väldigt 1980-tal utan att vara retrotrendigt. Inte : Abbott Mead Vickers BBDOs bästa ögonblick.

Glade
Byrå: ?
Unge på dass som vägrar att bajsa om inte mamma sätter in en doftanpull från Glade. Amerikansk reklam när den är som sämst. Håller nästan tysk klass.

Klicka här för att se filmen

Kellogg’s Frosties
Byrå: Leo Burnett
Tog en av 2006 sämsta reklamfilmer och satt den i en operamiljö. Resultatet kunde inte bli sämre.

Crunchy Nut Cornflakes
Byrå: JWT
En dåligt uttänkt idé som blev ännu sämre utförd.

Lynx
Byrå: BBH
Den här kampanjen har onekligen blivit hyllad och uppskattad men Campaign menar att det är för uppenbart att BBH varit ute efter att sätta uttrycket Bom Chicka Wah Wah

Nintendo DS
Byrå: inhouse
Det är inte trovärdigt att Nicole Kidman sitter hemma i soffan och gör intelligenttester på en bärbar Nintendo. Men Kidman är oneklighen bra skådis.

Rana Pasta
Byrå: Leagas Delaney
En demonstration utanför premiärministerns bostad kräver Rana Pasta. Ska vara lite kul och ironisk men blir varken det ena eller det andra.

Kellogg’s Nutri Grain
Byrå: Leo Burnett

Skämtsamma hästar som upprträder som människor är lika löjligt som det låter.

Philips Philishave
Byrå: DDB London
En kvinnlig robot har svårt att uttrycka starka känslor, det var roboten som smekte en naken karl i Philips reklem ett bevis på. Nära att ta hem årets kalkonpris.

Vinnaren:

Trident Chewing Gum
Byrå: JWT
En idiotisk ståuppkomiker med bred jamaikansk brytning skriker Trident chewing gum, var årets värsta i England. Spädde på de rasistiska undertonerna som redan florerade i engelska Big Brother.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.