Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är Kicks nya reklamkoncept

Publicerad: 9 oktober 2017, 12:08

Skönhetskedjan Kicks lanserar ny grafisk profil och kommunikationskoncept i dag. Marknadschefen Gina Azaric förklarar tankarna bakom förändringen.


Ämnen i artikeln:

KicksGina Azaric

Förra året klev Gina Azaric in som marknadsdirektör på Kicks efter 13 år på telekombolaget Tre. Kort därefter sjösatte hon en större genomlysning av varumärkets styrkor och svagheter för att kunna staka ut en ny riktning. Hon insåg att potentialen var stor, men att det också fanns mycket att förbättra.
– Jag blev chockad över hur stor skönhetsbranschen är. Den omsätter 18 miljarder kronor i Sverige. Många sektorer inom retail har problemet att tillväxten inte finns, men inom skönhet är det tvärtom. Det hänger ihop med den större trenden av individualisering i samhället. Människor är mer måna om sitt yttre och inre i dag än tidigare, säger Gina Azaric.

Hösten 2016 anlitade hon designbyrån BAS för att göra om logotypen och den grafiska identiteten som blivit daterade. Syftet var bland annat att bli bättre anpassade till mobila enheter.
– Det grafiska konceptet hänger ihop med vår satsning på "unified commerce", vilket handlar om att skapa en sömlös kundresa där det fysiska och digitala möts. Vi märkte att den grafiska profilen behövde digitaliseras och moderniseras, för att fungera både i mobilen och på stora skyltar utanför butikerna.

Därefter tog Gina Azaric in sin gamla byrå Åkestam Holst som ligger bakom det nya kommunikationskonceptet.
– Vi behövde ett paraply som höll ihop hela kommunikationen. Vi gjorde mycket research kring hur människor ser på skönhet. Kopplingen mellan det inre och yttre var central. Konceptet "More of you" handlar om just det – att få fram det personliga. Det som lanseras nu är bara den första fasen i en större resa som kommer.

I den nya reklamfilmen ser vi olika människors relation till smink och skönhet.
– I samband med att konceptet utvecklas blir vi mer personliga. Då kommer vi spegla mer variationer av människor. Folk är inte stereotypa utan precis tvärtom, säger Gina Azaric.

Kicks är just nu i färd med att öppna sin tredje flaggskeppsbutik i Malmö. De två första – i Göteborg och Oslo – har gjort att kedjans intäkter har ökat. "Färre men värre" är ett sätt att möta den hårdnande konkurrensen från e-handeln.
– Den digitala handeln växer jättemycket. Vad finns det för skäl till att gå till en fysisk butik över huvud taget? Jo, du måste ge något extra som inte går att uppleva digitalt. Därför skapar vi flagship-stores som skönhetspalats där du kan få skönhetstjänster som att få dina bryn fixade, styling och rådgivning liksom ett stort utbud av olika varumärken. Och det fungerar – försäljningen har ökat rejält.

Här nedan kan du se den nya reklamfilmen.

Reklambyrå: Åkestam Holst
Produktionsbolag: New Land
Regissör: Sheila Johansson
KICKS Inhouse Byrå
Designbyrå: BAS ID

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

KicksGina Azaric

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.