Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är låten om döden i branschen

Publicerad: 9 juni 2009, 07:15

Ska det gå åt helvete ska det gå med musik.
Ungefär så tycks pseudonymen L. McDuff resonera när han musiksätter undergången för den amerikanska medie- och reklambranschen.


”But something touched me deep inside, The year the media died”.
Det är den centrala passagen i L. McDuff låt Mad Avenue Blues som är en omarbetning av Don McLeans 70-talsklassiker American Pie (som Madonna har gjort en mindre bra cover på).

L. McDuff gjorde sig känd förra året när han med musik beskrev kraschen på Wall Street med låten "Wall Street Meltdown — Redux.".

Nu har han tagit sig an krisen i den amerikanska medie- och reklambranschen i en nio minuter lång elegi över traditionella mediemodeller. ”So bye bye those big upfront buys”, sjunger han i refrängen.

Vem som är L. McDuff är inte känt. Men det framgår av låttexten att han kan branschen. Möjligtvis är han en arbetslös tv-journalist eller reklamare. I sin kommentar på Youtube skriver han att han gjorde inspelningen och videon eftersom folk som sett hans tidigare videoprojekt ansett att han slösar bort för mycket tid.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.