Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är nästa generation influencers – nioårige Ryan tjänar 215 miljoner på sin Youtubekanal

Publicerad: 29 januari 2021, 13:11

Sophia Grace Brownlee, 17 år, Taytum Fisher, fyra år, Ryan Kaji, nio år och Anastasia Radzinskaya, sju år.

Foto: Montage

Det är inte bara vuxna influencers som kan dra in storkovan på varumärkessamarbeten. Internationellt finns en uppsjö av barn med mångmiljonpubliker på sociala medier. Resumé listar tio stycken influencers under 17 år att hålla ögonen på – de minsta så unga som fyra år.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingInfluencersSociala medierMarknadsföringKartläggning

Enligt siffror från Statista var 3 procent av världens influencers i slutet 2019 mellan 12-17 år. Sannolikt har den siffran bara växt sedan dess, då användandet av sociala medier hela tiden ökar och dessutom går ner i åldergrupperna. Siffror visar dessutom att varumärken som vill nå ut till unga människor har mycket att vinna på att ta hjälp av barninfluencers. Enligt undersökningen Orvesto Junior 2020 uppger 33 procent av barnen att de tycker om att få tips och inspiration från influencers i sociala medier. Samtidigt är det få barn som är positiva till traditionell reklam. 

Resumé Insikt har den senaste veckan granskat de nya unga reklampelarna i sociala medier – ett fenomen som väcker en hel del frågetecken. Inte bara på grund av att marknadsföringslagen är extra sträng när det gäller reklam till barn, men också på grund av barns utsatthet på nätet. Resumé Insikts kartläggning visar att snabbväxande digitala bolag som Stronger, Na-kd och Ideal of Sweden återkommande använder 13- och 14-åriga influencers som reklampelare för sina produkter. 

Även på ett internationellt plan använder varumärken barn i jakten på nya kunder. Resumé passar på att gå igenom tio av världens största barninfluencers mellan fyra och 17 år – se hela listan nedan. 

Läs mer

Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring

Så kan svenska annonsörernas samarbeten med barninfluencers trigga grooming

Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt”

Theoz, 15, har två miljoner följare på Tiktok – får inbjudningar för casinon, ”piller” och alkohol 

Ryan Kaji, Ryans World, nio år
Nioårige Ryan Kaji är stjärnan i omåttligt populära Youtubekanalen Ryan's World där han öppnar paket med leksaker som han sedan leker med och recenserar. Med sina 28 miljoner prenumeranter är Ryan's World en av de största Youtube-kanalerna i USA. Enligt Forbes drog Ryan in motsvarande 215 miljoner kronor 2019. Han har bland annat samarbetat med Colgate och Marks and Spencers. 

Nioårige Ryan Kaji testar att experimenterar på sin Youtubekanal Ryan's World.

Anastasia Radzinskaya, sju år
Rysk-amerikanska Anastasia Radzinskaya är sju år och driver tillsammans med sina föräldrar flera Youtubekanaler för barn, bland annat Like Nastya, Like Nastya Vlog och Like Nastya Show. I oktober 2020 var Like Nastya den sjätte största kanalen i världen sett till antal visningar. Anastasia har sammantaget över 70 miljoner prenumeranter och enligt Forbes var hon 2019 den tredje mest välbetalda Youtubern i världen med en estimerad årlig inkomst på motsvarande 170 miljoner kronor. Bland Anastasia samarbetspartners finns Legoland och Dannon. 

Nastya anordnar en tebjudning i en Youtubevideo.

Kyle Giersdorf, Bugha, 18 år
18-årige gamern Kyle Giersdorf, som också går under namnet ”Bugha”, vann Fornite World Cup 2019 och kammade hem motsvarande 28,5 miljoner kronor i prispengar. Kyle Giersdorf har 4,9 miljoner följare på Instagram, 3,7 miljoner prenumeranter på Youtube och 3,9 miljoner prenumeranter på Twitch. Kyle Giersdorfs förmögenhet uppgår till motsvarande 33 miljoner kronor och han har bland annat samarbetat med den amerikanska kedjan Five Below. 

Kyle Giersdorf delar med sig av en dag i sitt liv i en video sponsrad av bland annat Head & Shoulders.

Everleigh Rose Soutas, åtta år
Åttaårige Everleigh Rose Soutas blev känd tack vare sin mamma, amerikanska sociala medier-profilen Savannah LaBrant. Savannah driver Youtubekanalen The LaBrant Fam med 12,8 miljoner prenumeranter, och det är dottern som är den stora stjärnan. Everleighs egen Youtubekanal har 3,6 miljoner prenumeranter och på Instagram, där åttaåringen visar upp modeoutfits, uppgår följarskaran till 5,1 miljoner. Bland hennes samarbetspartners finns globala jätten Walmart och hon har även modellat för Kardashian Kids Collection. Everleigh Rose Soutas ska enligt Childcare UK vara god för 45 miljoner kronor. 

Everleigh Rose Soutas och hennes mamma Savannah LaBrant i en Youtubevideo för Walmart.

Evan, Evantube
13-årige Evan är en av veteranerna bland barnen på Youtube där han varit aktiv sedan 2011. På sin Youtubekanal Evantube med 6,8 miljoner prenumeranter testar och recenserar han leksaker, testar olika utmaningar och experiment. Han har även gamingkanalen EvanTubeGaming tillsammans med sin pappa. Bland Evans samarbetspartners finns Lego. 

Evan bygger lego med sin syster Jillian.

Tiana Wilson, 13 år
Brittiska Tiana Wilson, som också går under varumärket Toys and Me, är en av de mest framgångsrika barnprofilerna på Youtube, med 11,5 miljoner prenumeranter. Det hela började när Tianas föräldrar filmade när hon öppnade julklappar på julafton och lade ut det på Youtube. Hennes underhållande reaktioner gjorde att hon över en natt blev något av en internetsensation. Tiana samarbetar med varumärken som Hatchimals, Shopkins och Lego. 

Tiana med vänner på Youtube.

Sophia Grace Brownlee, 17 år
Sophia Grace Brownlees karriär började i sociala medier som sjuåring tack vare hennes cover av Nikki Minajs hitlåt ”Super Bass”, en video som i skrivande stund har över 54 miljoner visningar på Youtube. Idag är hon förutom skådespelare och artist även en av de största ungdomarna i sociala medier. Hennes Youtubekanal Sophia Grace har 3,4 miljoner prenumeranter och Instagramföljarna uppgår till 1,4 miljoner. Idag driver Sophia Grace Brownlee även det egna modevarumärket Lolo London. 

Sophia Grace Brownlee visar sin makeup-rutin på Youtube.

Mila och Emma Stauffer, fem år
Här har vi ännu en influencermamma som lyckats få sina barn att bli riktiga sociala medier-stjärnor. Amerikanska Katie Stauffer har 3,7 miljoner följare på Instagram och 710 000 prenumeranter på Youtube, där tvillingparet Mila och Emma Stauffer ofta står i centrum. 2019 lanserade tvillingarna en egen klädkollektion i samarbete med detaljhandelskedjan Target. En annan samarbetspartner är Samsung. Den egna Youtubekanalen Mila & Emma har 286 000 prenumeranter. 

Taytum och Oakley Fisher, fyra år
Tvillingar går tveklöst hem i sociala medier. De identiska tvillingarna Taytum och Oakley Fisher är bara fyra år men har redan 3,1 miljoner följare på Instagram. Kändisskapet online fick fart när en video som visade hur Taytum och Oakley separerades för första gången blev viral. Familjens Youtubekanal The Fishfam har 4,36 miljoner prenumeranter. Tvillingarna samarbetar bland annat med leksaksjätten Hasbro. 

Taytum Fisher i video på familjens Youtubekanal.

Lorenzo Greer, ”Tekkerz Kid”, åtta år
Lorenzo Greer spelar i fotbollslaget Birmingham Citys ungdomsakademi, men är också en sociala medier-stjärna under namnet Tekkerz Kid. Med 1,4 miljoner följare på Youtube och 583 000 följare på Instagram har han bland annat lyckats locka prestigefyllda samarbetspartners som Nike och Adidas.  

Lorenzo Greer visar sin träningsrutin i en video på Youtube.

 

Amanda Törner (tjänstledig)

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.