Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är Philips uppföljare till succékampanjen Afterglow

Publicerad: 10 September 2015, 13:43

Filmen Afterglow för Philips TV vann ett Guldägg tidigare i år. Nu är det dags för uppföljaren, "Darklight", återigen signerad reklambyrån Ahlstrand & Wållgren. Filmen lanseras globalt för Philips TV och är företagets globala huvudkampanj under hösten.


Ämnen i artikeln:

PhilipsReklamkampanjAfterglowAhlstrand & WållgrenPhilips TV

Skidfilmen Afterglow var inspirerad av Philips TV:s Ambilight-teknik och hade stora framgångar för varumärket Philips. Filmen blev omtalad av bland annat The Telegraph, Fast Company, Wired och Huffington Post. Nu kommer uppföljaren "Darklight" och den här gången är det downhill-cykling som står i fokus.

– För oss som liten svensk byrå är det fantastiskt att få ta sig an ett tredje projekt under ett globalt koncept som vi ligger bakom. Men det är med stor ödmjukhet vi gör detta då Afterglow var så väl mottagen över hela världen. Inte minst inom skidkretsar där den har tagit hem ett 30- tal priser, säger Ulf Ahlstrand, vd på Ahlstrand & Wållgren i ett pressmeddelande.

"Darklight" utspelar sig i Utah och i de djupa skogarna i nordvästra USA.I filmen medverkar några av världens bästa downhill-cyklister som varit med i projektet, bland annat Graham Agassiz spelar en avgörande roll. Filmen spelades in under nattetid under en period på fyra veckor. Precis som förra gången står produktionsbolaget Sweetgrass Productions för regi och produktion.

– Det är alltid läskigt att följa upp en succé. Men vi har ett långsiktigt koncept som vi tror på och det handlar om att utveckla det, vilket jag tycker vi har lyckats med. Med nya miljöer, nya sätt att hantera ljus och en ny fan-base inom cykling så tror jag otroligt mycket på den här filmen. Downhill-scenen är heller inte lika bortskämd med bra produktioner som skidscenen, så det blir verkligen något nytt för dem" säger Joakim Wållgren, creative director på Ahlstrand & Wållgren.

I Ahlstrand & Wållgrens uppdrag ligger olika editioner av filmen, från e huvudfilm till tv-reklam samt stillbilder och design för olika kanaler. Trailern premiärvisades i början av september på den europeiska elektronikmässan IFA i Berlin och huvudfilmen släpps över hela världen i mitten av oktober.

Arbetsgrupp
Team: TP Vision:
Marc Harmsen, Global Sales & Brand Director
Giuseppe Puglisi, Global Marketing Director
Monique van Vliet, Marketing Communications Manager

Ahlstrand & Wållgren:
Ulf Ahlstrand, Kundansvarig
Louise Ekman, Projektledare
Joakim Örnstig, Projektledare
Joakim Wållgren, Copy/CD
Johan Schönfeldt, AD
Hampus Lemhag, AD
Marcus Sundqvist, Colony Productions Sweetgrass Productions:
Mike Brown, Director
Zac Ramras, Producent

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.