Reklam
Här är reklamprofilernas nyårslöften
Publicerad: 2 januari 2015, 12:51
Har olika förhoppningar på 2015.
Foto: Pressbilder, Resumé, Elisabeth Daly, Björn Elgstrand.
(UPPDATERAD) Nytt år, nya löften.
För vissa betyder alltid nyåret en nystart – andra vill inte lova saker de inte kommer att leva upp till.
Resumé har frågat ett gäng reklamprofiler vad de avgett för nyårslöften.
Ämnen i artikeln:
Valentin & ByhrKingGöran ÅkestamSaatchi & SaatchiFolke filmLaerke HerthoniJonas FrankLowe BrindforsÅkestam HolstMagnus TengbyIngoCalle SjönellChristina KnightHedvig Hagwall BrucknerGymmen är nog aldrig så proppfulla som precis efter nyår – då ett populärt nyårslöfte brukar vara att träna mer. Andra lägger om kosten eller vill bli snällare.
När Resumé frågar byråprofiler vad de vill bli bättre på under 2015 skiftar svaren. Göran Åkestam, vd på reklambyrån Åkestam Holst svarar:
– Mitt löfte är att bli bättre på att visa uppskattning på jobbet. Det är så lätt att man tar alla medarbetare för givna när man jobbar på en högpresterande byrå i en hårt konkurrensutsatt bransch. Kanske framför allt de som inte hörs och syns mest. Men det fina med beröm och uppmuntran är att det inte är någon bristvara, det har tvärtom en förmåga att sprida sig och växa sig starkare ju mer det används. Så det ska jag jobba på.
Reklamfilmsregissören Laerke Herthoni på produktionsbolaget Folke Film säger:
– Mitt 2014 var grymt. Många roliga jobb med fantastiska människor, jag blev förlovad samt lärde mig att göra Pasta Carbonara. Men Zlatans ord: "Alla kan bli en Zlatan” har fastnat. Så i 2015 tänkte jag jobba ännu mer och ännu hårdare.
Magnus Tengby, cd på Valentin & Byhr, hoppas att 2015 ska bli en milstolpe i byråns 26-åriga historia i och med att konkurrensen hårdnar.
– Vi vill visa alla uppkomlingar att vi fortfarande är offensiva. Ju äldre jag blir desto roligare är det faktiskt. Mitt privata nyårslöfte är att försöka få en bättre andra serve i tennis, säger han.
Reklambyrån Ingos cd Christina Knight vill uppnå balans.
– Balans i arbetslivet såväl som i privatlivet. Därför att livet består av mer än reklam och för att reklamen oftast blir bättre om vi reklamare lever ett rikt, varierat liv och inte bara inspireras av reklamen i sig. Fortsatt balans på INGO därför att mångfald i ålder, bakgrund och gender ger fler och intressantare perspektiv, säger hon.
Calle Sjönell, cd på Lowe Brindfors, hoppas på mindre tid framför datorn 2015:
– Mer facetime än Facebook, idéer kommer av personer som inspirerar varandra, snarare att titta på skärmen för sig själva.
Jonas Frank, ad på Saatchi & Saatchi:
– Var nere i Skåne för några dagar sedan. Berättade för en person att jag bott nästan 20 år i Stockholm. Du har behållt din dialekt. Ja, och mina armar och ben svarade jag. 2015 ska jag försöka vara lite trevligare.
En som inte har avgett nyårslöfte är Hedvig Hagwall Bruckner copywriter på reklambyrån King, men hon har ändå ett mål.
– Jag har förutsatt mig att 2015 ska bli ett år då jag övar mig på förståelse mer. Det kommer att behövas tror jag tyvärr, säger hon.
Om reklamprofilerna lyckas med sina nyårslöften får året utvisa.