Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är trenderna för den digitala annonsmarknaden

Publicerad: 22 januari 2015, 15:53

De digitala annonsköpen kommer att öka, enligt Rocket Fuel.

Foto: Colourbox.

I fjol ökade 60 procent av marknadscheferna i Sverige sin budget för digitala annonskampanjer, enligt Netigate. Och kurvan ser ut att fortsätta uppåt. Det menar Rocket Fuel, ett företag som är specialiserade på digitala RTB-mediaköp.


2013 köptes digitalt annonsutrymme i Sverige för 7,5 miljarder kronor. Den siffran väntas öka och 2017 spås svenskar köpa digitalt annonsutrymme för 9,7 miljarder kronor, enligt undersökningsföretaget eMarketer.

Siffran 2013 motsvarar nästan 3700 kronor per person, i jämförelse med motsvarande i Finland där de digitala annonsköpen uppgick till 2320 kronor per person. Norrmännen tog på sig guldbyxorna och körde ut 4650 kronor per person.

Minst 5,4 miljoner svenskar köpte något via digitala kanaler i fjol, enligt eMarketer. Den siffran väntas öka. Enligt Rocket Fuel har den snabba utvecklingen av annonsmarknaden lett till ett kunskapsglapp vad beträffar konsumenters beteenden och digital marknadsföring, även om 60 procent av marknadscheferna ökade sin budget för digitala annonskampanjer i fjol.

– Den digitala annonsmarknaden i Sverige växer väldigt fort. Vi märker att svenska företag väljer att satsa mer på digital marknadsföring, men när utvecklingen går så pass fort som den gör i dag så är det svårt att hänga med kunskapsmässigt, säger Magnus Johansson som är Nordenchef på Rocket Fuel.

Rocket Fuel har utvecklat ett system för styrning av digitala annonser genom att använda artificiell intelligens och Big Data. Företagets affärsidé är att på så sätt läsa av individers beteenden för att rikta digitala annonser rätt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.