Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 27 Juni 2015, 10:58
Bild ur Geicos Grand Prix-vinnare.
Försäkringsbolaget Geico och kameratillverkaren Leica gjorde de bästa reklamfilmerna senaste året. Det tycker i alla fall filmjuryn i Cannes Lions. För svensk del Vinner INGO ett brons i kategorin.
Totalt tävlade drygt 3000 filmer om att utses till den bästa i årets Cannes Lions. De svenska byråerna skickade in 67 bidrag i kategorin, men bara ett av dem belönas med ett lejon.
Det är INGO:s film True Love för 3 Företag som tar hem i brons i den stenhårda internationella konkurrensen. Därmed gör byrån sitt bästa Cannes Lions någonsin i år.
Två filmer vinner Grand Prix i kategorin. Det är Geicos "Unskippable ad" av The Martin Agency i New York och Leicas "100" av Saatchi & Saatchi i Sao Paolo. Den förstnämnda spelar kreativt på Youtubes annonsformat där tittaren kan välja bort en reklamfilm efter fem sekunder, medan den Leica belönas för sitt klassiska historieberättande och snygga hantverk.
Här nedan kan du se de båda Grand Prix-vinnarna samt INGO:s film för 3 Företag.
Fredrik Thambert