Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är världens största annonsörer

Publicerad: 6 December 2017, 10:21

Procter & Gamble är alltjämt det bolag som lägger mest pengar på marknadsföring.

Världens 100 största annonsörer ökade sina reklaminvesteringar med 3,4 procent till 267 miljarder dollar under 2016. Den största tillväxten sker på den kinesiska reklammarknaden.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleReklamReklaminvesteringar

I AdAge:s rankingen toppar fortfarandeProcter & Gamble som lade 10,5 miljarder på reklam och marknadsföring under 2016. I år gjorde annonsören ett ordentligt omtag  strategiskt då man kraftigt minskade sina investeringar i digitala kanaler till förmån för de aktiviteter man anser vara mest effektiva. Återstår att se var P&G hamnar på listan nästa år.

Sydkoreanska Samsung Electronics hamnar tvåa på listan med 9,9 miljarder i reklambudget under 2016. Trea på listan återfinns den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé med 9,28 miljarder spenderade dollar i marknadsföring.

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba ökade sina reklamköp med 50 procent under fjolåret till 1,3 miljoner och är den snabbast växande annonsören på AdAge lista över världens största annonsörer. Kinas största reklamköpare lägger fortfarande merparten av sina reklaminvesteringar på hemmamarknaden som i dag är världens näst största efter den amerikanska.

Ranking

Annonsör

HQ

Reklaminvesteringar 2016 (miljarder dollar)

1*

Procter & Gamble Co.

U.S.

$10.5

2

Samsung Electronics Co.

South Korea

9.9

3

Nestlé

Switzerland

9.2

4

Unilever

U.K./Netherlands

8.6

5

L'Oréal

France

8.3

1. Procter & Gambles år avslutades i juni 2017.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.