Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är varumärkenas lila hyllningar till Prince

Publicerad: 22 April 2016, 06:42

Foto: Montage

Spotify, Makers Mark – och Nasa. Det är några av de stora varumärken som hyllar Prince efter att han under torsdagskvällen dog i sitt hem. Men tilltaget står inte fritt från kritik.


Ämnen i artikeln:

SpotifyMinnesota

En av världens största artister, Prince, eller Prince Rogers Nelson, föddes 7 juni 1958 i Minnesota. Under torsdagskvällen dog han i samma stad, 57 år gammal. Flera varumärken har valt att hylla artisten – vissa subtila, andra mer utmärkande. Här är några:

Hemstadens basebollklubb Minnesota Twins hyllade den bortgångne på arenan samtidigt som regnet föll.

— Minnesota Twins (@Twins) April 21, 2016Fitting that it's raining in Minneapolis today. pic.twitter.com/s5KFurDhHi

Nasa postade en bild av en lila Nebulosa.

— NASA (@NASA) April 21, 2016A purple nebula, in honor of Prince, who passed away today. https://t.co/7buFWWExMw pic.twitter.com/ONQDwSQwVa

Spotify, som dock inte har Prince musik, hyllar artisten som legend.

— Spotify (@Spotify) April 21, 2016We join the world in mourning the loss of a genius, a legend, and an inspiration to generations of artists and fans. pic.twitter.com/nd5OgLcRdl

The New Yorker valde att fylla hela ettan med ett Purple Rain.

— The New Yorker (@NewYorker) April 21, 2016In honor of Prince, an early look at next week's cover, "Purple Rain": https://t.co/lF0Nwyd7q8 pic.twitter.com/myN15OxsCO

3M:s logga fick lila färg – och en regndroppe. Det är ett av de varumärken som dessutom fått kritik för tilltaget, eftersom de, som skribenten Alfred Maskeroni på Adweek uttrycker det, får hyllningen att handla om dem själva istället för artisten. Även Patrick Kulp på Mashable är avigt inställd mot varumärken som enligt honom bara utnyttjar händelsen som marknadsföring. Han menar att det är mer legitimt när varumärkena är tydliga med att de inte är ute efter att premiera sig själva, eller om företaget ifråga har given koppling till Prince.

— 3M (@3M) April 21, 2016pic.twitter.com/yOTo1USL8o

Ytterligare ett exempel är Whiskeymärket Makers Mark som lät en whiskeyflaska rinna över med lila färg.

— Maker's Mark (@MakersMark) April 21, 2016pic.twitter.com/zytdEy7vfn

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

SpotifyMinnesota

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.