Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här är vinnarna i Årets Kampanj

Publicerad: 19 Maj 2016, 10:20

Starcom vann Grand Prix i Årets Kampanj. Reklambyrå var Garbergs.

Foto: Anna Hållams

Nu står det klart vilka som vinner Grand Prix, Guld och Silver i Årets Kampanj 2016. Här är de nyskapande och innovativa kampanjerna som prisas.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media WeekStockholm Media Award

Vinnarna i Årets Kampanj tillkännagavs under förmiddagen på Stockholm Media Weeks andra dag på China Teatern i Stockholm. De som tävlar är annonsörer och deras mediebyråer som belönas för ett effektivt, disciplinoberoende och oväntat inslag.

Här är vinnarna i Årets Kampanj 2016:

Grand Prix
Annonsör: Björn Borg
Kampanj: First Person Lover
Tävlande byrå: Starcom

Motivering Grand Prix:
”Årets Grand Prix vinnare vänder upp och ned på invanda begrepp. En ny kräsen målgrupp nås via en medielösning, som också fungerar som försäljningskanal. Vinnare på vinnare slås i kampanjen, som vinner på flera och i raka set. Årets Grand Prix vinnare må komma från ett land där lagom anses vara bäst, men precis som det var för den person som gett namn åt varumärket får vi nog konstatera att i år är det bäst som är bäst.”

Guld
Annonsör: Volvo Car Sverige
Kampanj: Made by Sweden – Vintersaga
Tävlande byråer: Forsman & Bodenfors och Mindshare

Motivering Guld:
Årets Guld går till en kampanj som hyllar sitt eget land och gör det till utgångspunkten för allt varumärket står för. Hela Sverige får vara med förstås, för det är ju själva grundtanken i kampanjen. Inget lämnas åt slumpen, allt är minutiöst planerat. Att bygga vidare på och överträffa kampanjens föregångare är minst sagt imponerande.”

Silver
Annonsör: Pierre Robert
Kampanj: #BikeMyTights
Tävlande byrå: OMD

Motivering Silver:
”Årets Silver går till en kampanj som tar sin egen väg. Varumärkets stora fördel är också dess nackdel. Den insikten ligger till grund för ett nytt spännande grepp, som i realtid vänder på existerande fördomar genom att bevisa produktens kvalitet och dessutom rädda damer i nöd. Det är media och sampling i ett, det är innovativt, det är kul och det är relevant.”

Forsman & Bodenfors och Mindshare plockar hem Guld i Årets kampanj!

OMD tog silver i Årets Kampanj!

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.