Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Här är vinnarna i Young Lions

Publicerad: 13 maj 2014, 07:49

Årets unga lejon.

Vinnarna i reklamtävlingen Young Lions Sverige korades under måndagskvällen. Här är listan på vilka som får representera Sverige i Young Lions i Cannes.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2014Young Lions Sweden

Under ett mingel på måndagen arrangerat av Komm, Getty Images och Dagens Media presenterades de vinnande teamen.

De som går vidare till huvudfinalen består av unga kreatörer från byråerna Cohn & Wolfe, Scholz & Friends, Doe Blomberg Gottberg, TBWA, F&B och Essen international.

Här är alla vinnarna:  

PR
Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs, Cohn & Wolfe
Bidrag: Vardagshindret
Motivering: Årets vinnare i PR-kategorin äger kraften att ta sig ut i debatten. Genomtänkt, känsloväckande och välutarbetad tror vi att den kan göra väsen av sig i alla kanaler. Och den besitter också storheten i att kunna tas vidare, på olika platser och under många år. Grattis till en obehindrad seger för Vardagshindret.

MEDIA  
Anton Ström, Scholz & Friends Stockholm och Mathias Svensson, Doe Blomberg Gottberg
Bidrag: Man mot man med Mats
Motivering: I en tid då det aldrig varit svårare att tränga igenom mediebruset lyckas årets vinnare inte bara hitta en väg igenom utan även använda "rätt" kanal på ett relevant och inspirerande sätt som förenar målgrupperna och allmänheten i stort kring ett ämne som är svårt för många att förhålla sig till. Ett briljant format som vi i juryn tror skulle göra barnsligt stor skillnad. Cannes - here you come Mathias Svensson från Doe Blomberg Gottberg och Anton Ström från Scholtz & Friends!

PRINT
Frida Siversen Ljung och Nayeli Kremb, TBWA
Bidrag: Drömmen
Motivering: Att röra sig fritt kan nog uppfattas som en superkraft för den som inte har spring i benen. Vinnarteamets superkraft verkar vara att kunna balansera bild och text så att de kompletterar varandra istället för att konkurrera med varandra. Sista pusselbiten finns i skuggbilden. Samma reklam-teknik som Batman själv brukar använda. Välgjort och på brief. Frida Siversen Ljung och Nayeli Kremb från TBWA, vi ses i Cannes!

CYBER
Ulrika Karlberg och Viktor Brittsjö, Forsman Bodenfors
Bidrag: En krånglig väg  
Motivering: En liten justering i en stor tjänst kan göra all skillnad. En liten symbol som underlättar för den behövande och öppnar ögonen för den som inte är det kan göra all skillnad. Att på ett smart och enkelt sätt visa på avsaknaden av något självklart tog den snabbaste och minst krångliga vägen till våra hjärtan.

DESIGN
Danny Jian och Tobias Eriksson, Essen International
Bidrag: Right to move
Motivering: Ett engagerande namn. Ett imperfekt uttryck. En perfekt lösning tar form. Det krångliga blir kul. Det förväntade fint. Budskapet kristallklart. Alla ska ha rätten att utvecklas. Vi håller med. Vi tycker att alla ska ha Right to Move.

Årets jury bestod av: Malin Von Werder, art director, Garbergs Malmö, ordförande Jenny Kaiser, kundansvarig projektledare, Forsman & Bodenfors Patrick Kampmann, creative director, Volontaire Helena Stendahl Hägg, design director, Identity Works Fredrik Josefsson, art director, Åkestam Holst

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.