Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Har både Max och Burger King – dementerar intressekonflikt

Publicerad: 19 november 2013, 09:06

Hans Bylund och Joachim Berntzon.

Foto: Resumé/Arkivbild från Cannes

Reklambyrån Berntzon Bylunds grundare Joachim Berntzon och Hans Bylund är majoritetsägare i systerbyrån Mindmakers som sitter i samma lokaler. Och exempelvis Christina Saliba, delägare i båda byråerna, arbetar aktivt både med Berntzon Bylund och Mindmarkers. Åndå anser Hans Bylund att det inte finns någon intressekonflikt när reklambyrån nu fått in Burger King, samtidigt som Mindmakers har Max.


Reklambyrån Berntzon Bylunds pr-byrå Mindmakers har sedan tidigare Max som kund. Nu har Berntzon Bylund vunnit Burger King-kontot.

Att ha två kunder i samma segment leder till intressekonflikt och anses generellt som ohållbart.

Men Hans Bylund ser det inte som att Max och Burger King hamnar under samma tak. Han menar att det är vattentäta skott mellan Berntzon Bylund och Burger King.

– Det är två separata bolag som helt olika kundstrukturer, säger Hans Bylund som är upptagen i ett möte när Resumé når honom.

Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Burger King, säger att hon litar på att Berntzon Bylund håller sekretessen.

– Det är inte samma personer som jobbar med kontona och de har rutiner när det gäller sekretessen. Vi och Max har ju också exempelvis samma mediebyrå – Starcom – och jag tror inte att det blir några problem.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.