Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här blir flingorna en spelkonsol

Publicerad: 20 Oktober 2009, 07:18

Frukostflingorna blir aldrig mer sig lika. Glöm frukostläsning på mjölkpaketet. Med QR-kod har Nestlé förvandlat frukostflingorna till ett dataspel i 3D som lanserar en ny film.


Ämnen i artikeln:

Nestlé

Det kallas augmented reality och översätts klumpigt till svenska förstärkt verklighet eller förhöjd verklighet. Det finns olika varianter av augmented reality men den vanligaste är att använda en så kallad QR-kod som visas för datorns kamera vilket utvecklas till en 3D-film i datorn. Bilmärket Mini har testat det som printreklam.

medan General Electric har låtit användare skriva ut QR-koder från sin weebsajt för att sedan visa upp för kameran i datorn.

Det är kul men har mest varit nyhetens behag. Förutom tekniken har den kreativa nivån varit måttligt hög.

Men nu har Nestlé tillsammans med franske filmaren Luc Besson skapat augmented realityreklam för nya filmen Arthur and the Revenge of Maltazard på Chocopics flingpaket.

Genom att visa upp QR-koden på flingpaketets baksida kan man spela, ett enkelt, 3D-spel där en liten figur ska frigöras genom att rulla bollar genom en bana. Bollarna styrs med hur man lutar flingpaketet. Till slut är den lilla animerade figuren befriad och hoppar upp på flingpaketet.

Tekniken har utvecklats av franska mjukvaruföretaget Dessault Systemes.

– Framtidens marknadsföring för alla branscher och naturligtvis underhållningsindustrin handlar om hur varumärket upplevs. Våra 3D-verktyg passar bra för den här nya visionen, säger Mehdi Tayoubi, chef för interaktiv strategi på Dessault Systemes, till Brand Republic.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nestlé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.