Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Har den största respekt för våra konkurrenter”

Publicerad: 13 Oktober 2015, 14:54

Marita Bertilson.

Marita Bertilson på Specsavers kan bli Sveriges Bästa Marknadschef 2015. För tre år sedan vann hon tävlingen, men om det kommer att ske igen vill hon inte sia om. – I optikbranschen är det många som är bra. Jag har den största respekt för konkurrenter, säger hon.


Ämnen i artikeln:

SpecsaversSveriges Bästa MarknadschefMarita Bertilson

Marita Bertilson har jobbat på Specsavers sedan 2011. Bolaget har funnits på den svenska marknaden i tio år och utmärkelsen till Sveriges Bästa Marknadschef betydde att bolaget fick större uppmärksamhet.

– Jag kan inte säga att det bara berodde på det. Men under 2012 förändrade vi mycket i våra kommunikationskoncept. Efter Sveriges Bästa Marknadschef fick vi bland annat in en del artiklar i olika tidningar, säger hon.

Sedan start har det varit en utmaning att försöka komma i kapp optiker som varit etablerade i Sverige en längre tid än Specsavers.

– Många som tänker på optik och glasögon tänker på Synsam. Det viktigaste för oss har varit att utmana branschen – vi vill ligga i framkant.

För att nå ut till målgruppen – den äldre delen av Sveriges befolkning – använder sig Specsavers till största del fortfarande av traditionella kanaler som tv och print.

– 70 procent av medieinvesteringen går till webb-tv, tv och print. Morgontidningar fungerar fortfarande för oss, säger Marita Bertilson.

– Strategin är helt enkelt att vara där våra kunder finns. Om kunderna ändrar medievanor så måste vi följa efter. Tv-tittandet vet vi ju går nedåt – men har det stannat av eller kommer det fortsätta?

Specsavers har använt sig av bland andra modebloggaren Petra Tungården, chefredaktören Martina Bonnier och supermodellen Helena Christensen som frontfigurer.

– För oss är det viktigt att våra frontfigurer har en stark koppling till mode och stil. Petra Tungården var spännande eftersom hon designade en båge för oss.

Vad tror du om dina chanser att vinna i år?
– Ja, herregud. Jag har ingen aning. Det har gått bra för Specsavers – vi har ett fantastiskt år bakom oss. Men i optikbranschen är det många som är bra. Jag har den största respekt för konkurrenter och vågar inte sia om chanserna.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.