Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här driver Riksteatern med DJ Battle och svensk kulturpolitik

Publicerad: 28 Juni 2018, 13:26

Foto: Montage/pressbild

För att uppmärksamma ointresset för kulturpolitik och hur det påverkar demokratin, lanserar nu Riksteatern den dystopiska framtidsmyndigheten Svenskt Kulturturistcenter.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenDJ BattleRiksteaternDagens MediaReklam

Almedalsveckan knackar på dörren. När den öppnas kommer poltiiker och mediemänniskor att trängas på Visbys gator. Många ser det som en utomordentlig möjlighet att knyta kontaker inför ljusare framtider.

Eller så kan man se det på samma sätt som Riksteatern och rikta kängor mot rikdagspartierna som inte prioriterar kulturpolitiska frågor. För att lyfta frågan om en bättre kulturpolitik lanserar Riksteatern nder Almedalsveckan den dystopiska framtidsmyndigheten Svenskt Kulturturistcenter.

Svenskt Kulturturistcenter är från framtiden, 2026, och erbjuder trevliga och okomplicerade kulturupplevelser. Detta är ett resultat av när konst och kultur inte får chansen att ifrågasätta, provocera eller skapa eftertanke. I och med Almedalsveckan vill man därför visa vad som händer när politiker inte ser kulturpolitiken som en prioriterad fråga.

– När det fria ordet och den fria konsten ifrågasätts blir hotet mot demokratin på riktigt. De som sker runt omkring oss, kan även ske här i Sverige. Vi står inför ett ödesval i höst och våra riksdagspartier måste inse att Svenskt Kulturturistcenter kan bli verklighet om de låter nationella strömningar ta ägandeskap över kulturpolitiken, säger Magnus Aspegren, vd Riksteatern, i en kommentar.

I en av kampanjfilmerna gör man narr av Dagens Medias DJ Battle, där besökaren "garanterat inte utsätts för något tankeväckande eller intellektuellt utmanande under besöket". Det är ett resultat av Svenskt Kulturturistcenter att sprida kultur som är okomplicerad och icke provocerande.

Svenskt Kulturturistcenter kommer under Almedalsveckan att bestå av både digitala element och guerilla-aktiviteter. Svenskt Kulturturistcenter tar även över Riksteaterns Instagram för att sprida sin propaganda.

Det kommer även att ske en guerilla-aktivitet, där den påhittade myndighetens kulturupplevelsehandläggare kommer gå runt och marknadsföra trevliga och okomplicerade kulturupplevelser.

Arbetsgrupp för Riksteaterns kampanj SKTC:

Riksteatern:

Kristina Stutterheim, kommunikationschef

Robin Olsson, chef PR och kommunikation

Joakim Johansson, Press- och opinionsansvarig

Övrig arbetsgrupp:

Joacim Gustafsson, kommunikatör

Anna Gerdin, Press- och PR-ansvarig

Sara Börje, digital kommunikatör

Reform Act:

Tobias Vestergren, projektledare

Josephine Moghim-khah, produktionsledare

Anna Sahlin, copywriter

Petter Törnqvist, AD

Jacob Åström, CD

Nedan kan du se filmen där Riksteatern driver med DJ Battle

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.