Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Har prinsen plagierat Timbro?

Publicerad: 12 juni 2008, 09:28

Så snart Expressen hade publicerat en artikel om prins Carl Philips vinst i en amerikansk designtävling trillade mejlen in hos Timbro. Det vinnande fyrtornet för Martha’s Vineyard Museum är förvillande likt tankesmedjans gamla logga som skrotades i höstas.


Fyrtornet längst till vänster är det senaste Timbro använde innan man skrotade logotypen helt. Det i mitten är äldst. Till höger Carl Philips vinnarbidrag för Martha's Vineyard Museum.

Förlagschef Billy McCormac på Timbro är på intet sätt upprörd över att prinsen vunnit en tävling med en logotyp som är väldigt lik tankesmedjans gamla logga.

– Det är inte så allvarligt. Vi tror inte att han har plagierat oss. Men det är ganska snarlikt, säger han till Resume.se.

Timbro har sedan starten på 1970-talet använt sig av ett fyrtorn som symbol. Tanken bakom fyrtornet hade från början inget att göra med Carl Philips resonemang om upplysning och vägledning. Enligt Billy McCormac var det grundaren Sture Eskilsson som hade sett fyrtornet som exempel, i flera ekonomiböcker, på en verksamhet som aldrig kunde privatiseras. Därför använde Timbro ett fyrtorn – för att visa motsatsen.

Samtidigt har väldigt många med tiden förknippat Timbros logga med samma värden som prinsen lyfte fram i sitt tävlingsbidrag.

– När vi bytte logga i höstas gjorde jag en del research och frågade folk vad de tänkte på. Svaren blev lika många som antalet personer jag frågade. Flera talade om navigationspunkt i mörkret, upplysning och sådant.

Oavsett tanken bakom finns flera utseendemässiga likheter mellan fyrtornen, särskilt i den nyare Timbrologgan som övergavs i höstas. Billy McCormac har fått flera mejl sedan Expressen först berättade om prinsens vinst.

Vad säger du om likheterna?
– Det finns så klart vissa likheter. Men man kan se skillnader också. Vi tycker inte att det här är allvarligt eller att han har plagierat oss. Vi tycker bara att det är roligt att han fått ett designpris för en logga som vi bestämde oss för att ta bort.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.