Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Här skapar reklambyrån förvirring bland bilisterna

Publicerad: 3 September 2014, 14:48

Många bilister blev förvånade över de nya parkeringsreglerna

Foto: Skärmdump från Youtube

I samband med Klirr Stockholms höstkampanj för Beckers passade man på att bjuda bilisterna i centrala Stockholm på ett experiment. Helt ovetande filmades de med dold kamera när helt nya parkeringsbestämmelser hade dykt upp.


Ämnen i artikeln:

BeckersKlirrKlirr Stockholm

Under hösten rullar Beckers igång sin nya reklamkampanj "Upptäck färgerna omkring dig". Grundidén är att se vad som händer när människor får upptäcka färgerna omkring sig i ett experiment mitt i vardagen.

På Rehnsgatan i centrala Stockholm skapades helt nya parkeringsbestämmelser för en dag och de förvånade bilisterna filmades med dold kamera.

– Med experimentet vill vi poängtera hur viktigt färg och kulör är för oss människor och att inspiration till målning finns i vardagen runt omkring - trots det tycker många det är just kulörvalet som är svårast när man ska måla. Med kampanjen vill vi avdramatisera kulörvalet och låta folk få upp ögonen för alla härliga kulörer som finns, säger Linda Sandberg, varumärkeschef  för Beckers i en kommentar.

Temat för Klirr Stockholms nya kampanj för Beckers är ett resultat av några tankar som väcktes på byrån redan i vintras – "vilken betydelse har färgerna omkring oss, och är det så att färgerna styr oss i vardagen?".

Kampanjen kommer att synas i butik, sociala och tryckta medier under hösten och stöttas bland annat av en ny kulörkarta med Beckers mest populära färger och en Instagramtävling där folk skickar in bilder på saker som de upptäcker har fina färger.

Det filmade experimentet är också en del av kampanjen.  Filmen visar vad som händer när färgerna får styra vardagen. På Rehnsgatan i Stockholm infördes helt nya parkeringsbestämmelser för en dag – färgen på bilen bestämde om man fick parkera eller inte. Filmen är tänkt att spridas på Youtube och via Beckers Facebook-sida "Färg & Inspiration".

– Jag hoppas att många kommer att fundera lite mer på färgernas betydelse och hur viktiga de faktiskt är i vardagen. En färg berättar ju ofta något, eller förmedlar någon form av budskap. Om dig som person eller något annat som är viktigt att känna till. Sen vill jag såklart att folk kommer gilla reklamkonceptet och tycka att det är väl genomfört. Så att det bidrar till ytterligare stärka Beckers position som marknadsledande färgtillverkare, kommenterar Linda Sandberg.

Arbetsgrupper:

Beckers:

Linda Sandberg, varumärkeschef Beckers
Lina Markström & Pernilla Norberg, Kommunikation & PR

Reklambyrå - Klirr Stockholm:
AD: Patrik Svanberg, Linda Lundgren
Copy: Martin Norbelie, Curt Rosén
Projektledare: Patrik Jaldevik
Produktionsledare: Carmen Recarey
Original: Mikael Höög
Planner: Stefan Rydén
Byråproducent: Colony - Markus Ahlm
Produktionsbolag: Roots Film & Produktion
Mediabyrå - Maxus

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BeckersKlirrKlirr Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.