Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Harley-Davidson i största lanseringen någonsin

Publicerad: 13 september 2013, 11:05

Den världsberömda motorcykeltillverkaren Harley-Davidson riktar sig till kunderna för att få inför synpunkter inför den största modellanseringen i företagets historia. Åtta nya modeller ska lanseras.


Harley-Davidson rullar ut åtta nya motorcyklar under 2014, vilka bland  annat har ökad accelerations- och inbromsningsförmåga, röstigenkänning  och ”dramatisk” styling, enligt Adage.

Harley-Davidson lovar också att de nya motorcyklarna ger bättre ljus vid körning när det skymmer.

Projektet kallas ”Rushmore” och var konfidentiellt för tre år sedan, enligt marknadschefen Mark-Hans Richer.

Harley-Davidson  har dock inte kunnat få full fart i projektet på grund av allt  hysch-hysch, vilket man vanligen brukar lyckas med via sin  crowdsourcing-specialist Victor & Spoils i Kalifornien, enligt  Adage.

Mark-Hans Richer berättar att man ända castade riktiga förare som man hade hittat med hjälp av Twitter.

Man  bad även kunderna att föreslå favoritcovers av Beatles-låten ”Come  Together”, vilket ledde till att man hittade det till irländska bandet  The Strypes, vars version förekommer i reklamfilmen.

– Allt vi gör styrs av kunderna. Vårt mål har varit att  frigöra vårt varumärke och låta kunderna ha mer att säga till om hur man  vill kopplas till det samt om hur kunderna vill att vi ska visa upp  dem, säger Mark-Hans Richer.

Reklamfilmen visar några förare som njuter av friheten vid en körning i skymningen.  En  av förarna får ett samtal från sin chef och kan antingen ta emot det  eller ignorera det. Han ignorerar samtalet och får ett brett flin över  ansiktet.”

Harley-Davidson lade cirka 12 miljoner dollar i  marknadsföring under första året, men mätbar media står endast för 15  procent av budgeten.

Resten läggs på live-event och liknande aktiviteter.

Harley-Davidson arbetar med flera olika mediebyråer och digitala byråer – här kör man inte crowdsourcing med andra ord.

En  teaser av den nya filmen drog igång i slutet av augusti, medan  30-sekunders och 60-sekundersversioner precis har börjat rulla.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.