Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hårt slag mot branschen

Publicerad: 25 november 2009, 08:02

Saab är storkund hos reklambyråerna Lowe Brindfors och Valentin & Byhr. Den raserade affären med Koenigsegg är ett hårt slag. – Jag blev extremt förvånad och överrumplad av beskedet, säger Magnus Valentin, styrelseordförande på Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaabLowe BrindforsMagnus Valentin

Magnus Valentin.

SAAB, som är Valentin & Byhrs största kund står på randen till konkurs. Biltillverkaren stod för 20 procent av fjolårets byråintäkt Den strimma av hopp som fanns i form av den tilltänkta köparen Koenigsegg försvann i går abrupt.

– Jag fick själv beskedet sent i går eftermiddag. Det fanns inga som helst indikationer på det här. Det kom väldigt överrumplande och förvånande. Jättetråkigt, säger Magnus Valentin.

Valentin & Byhr har under året fått in nya kunder för mångmiljonbelopp. Byrån hoppas att det ska kunna rädda situationen om Saab försvinner.

– Jag kan inte svara på vad som händer om Saab försvinner. Men vi har en väldigt bra fart på allt annat vi gör och hade det även på Saab-uppdraget, säger Magnus Valnetin.

Är det risk för uppsägningar om Saab försvinner som kund?

– Det har jag svårt att tro, men jag ska låta sånt vara osagt.

Vad tror du kommer att hända med Saab?

– Jag har ingen aning.

För Lowe Brindfors blir det ett blytungt slag om Saab raderas från kundstocken. Saab stod för 40-50 miljoner kronor av Brindfors omsättning i fjol och runt 17 miljoner kronor i år.

Resume.se har sökt Lowe Brindfors vd Björn Larsson, som för övrigt blir Swedbanks marknadsdirektör.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.