Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hasan & Partners bryter med IPG

Publicerad: 4 juni 2010, 14:32

Framgångsrika finska byrån Hasan & Partners köper sig loss från Interpublic. Nu är det i stället kreativa hubbar som gäller. Enligt Resumés egna beräkningar lägger ägarna 3-5 miljoner euro för att köpa tillbaka 51 procent av företaget.


Ämnen i artikeln:

Hasan & Partners

Ami Hasan.

Hasan & Partners grundades 1991. Efter en rad framgångar köptes bolaget 1995 av nätverket Interpublic. Enligt uppgifter i media låg förvärvet på 15-20 miljoner euro.
Efter planerade earn-outs startade Interpublic om byrån som Hasan & Partners Finland år 2000, där ägaren Ami Hasan fick köpa loss 49 procent för en spottstyver. Och i dagarna stod det alltså klart att Ami Hasan och hans finska partners köpt loss resterande del av företaget. Enligt Resumés beräkningar rör det sig om en investering på 3-5 miljoner euro:
– Jag vill inte kommentera summan, men så mycket kan jag säga att jag på Handelshögskolans
cafeteria lärde jag mig att om man köper något billigt och sedan säljer det dyrt så får man en fin del emellan, säger Ami Hasan.

Första tiden gav Interpublics ägande stora fördelar. Bland annat kunde Hasan & Partners få tillgång till effektiva databaser och ingå i en rad spännande utvecklingsprojekt. I takt med förändrad konjunktur och Internets snabba utveckling övervägde nackdelarna fördelarna:
– Tiderna förändras. Interpublic investerar inte längre så mycket i oss och vi behöver inte deras databas för analyser. Det är bara att googla, säger Ami Hasan.

Han menar också att nätverksägande i allt större utsträckning håller på att ersättas av kreativa hubbar. Tidigare fungerade det för McCann att ha ett kontrakt med GM som gällde hela världen, men internet gör det enkelt att sprida reklam över hela världen så idag är det kreativitet och local knowledge som gäller, resonerar Ami Hasan.

En ytterligare förklaring är att nätverken innehåller mängder med byråer som håller olika kvalitetsmässiga nivåer, vilket gör det svårt att skapa samstämmighet och leveranser med en konstant hög nivå. Dessutom har nätverken redan köpt på sig så många byråer att det krävs att Interpublic tittar på marknader som exempelvis Kina och Indien för att överhuvudtaget hitta nya fynd:
– Senaste tiden har har Interpublics omsättning sjunkit kraftigt och man har gjort stora förluster. Den enkla förklaringen är att man förr eller senare når vägs ände när det gäller sina förvärv och att kvartalskapitalism inte fungerar för reklambranschen. Det krävs mer långsiktighet, säger Ami Hasan.
Han ser en rad spännande förändringar på reklammarknaden framöver. Bland annat ser han en tydlig trend där below-the-line-tjänster, BTL, och digitala världen knyts samman:
– Med nya ägare och den spännande utveckling som marknaden går till mötes har vi stora chanser att kapa åt oss kunder i Norden, men även Ryssland, Baltikum och Östeuropa, säger Ami Hasan.

Efter att förvärvet är genomfört siktar Hasan & Partners på att ingå i kreativa hubbar:
- Vi tillhör inte något nätverk idag. Så vi är helt klart intresserade av samarbete med likasinnade byråer som exempelvis Crispin Porter + Bogusky och Forsman & Bodenfors. De är ju goda vänner till oss och samarbetet går bättre om det är frivilligt och inte baserat endast på ägarstrukturen. Sedan hoppas vi naturligtvis att samarbetet med olika Interpublic-byråer kan fortsätta, säger Ami Hasan.

Hasan & Partners har kunder såsom: HK Scan, Fazer, Wärtsilä, Konecranes och Sanomat.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Hasan & Partners

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.