Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hasan & Partners köper Perfect Fools

Publicerad: 17 Mars 2014, 16:13

Tony Sajdak, CTO, Perfect Fools Timo Everi, Director, hasan & partners Eka Ruola, CEO, hasan & partners Ami Hasan, Chairman, hasan & partners Patrick Gardner, CEO, Perfect Fools Töny Högqvist, ECD, Perfect Fools

Foto: Hasan & Partners, Perfect Fools.

Den finska byrån Hasan & Partners köper 51 procent i svenska Perfect Fools. Köpeskillingen är konfidentiell, men en del av betalningen sker i aktier. Målet är att växa med kunderna både i Europa och i världen och konkurrera med konstellationer som Wieden & Kennedy, R/GA, The North Alliance, NOA, och Intellecta.


Ämnen i artikeln:

North AlliancePatrick GardnerTony HögqvistIntellecta

Hasan & Partners ägare köpte loss byrån från nätverket Interpublic i  mitten på 2010. Hasan & Partners har därefter gått från 25  anställda till 75 personer under ledning av ordförande Ami Hasan och vd  Eka Ruola.

Byrån tar nu nästa steg i sin utveckling och köper en  majoritet i Perfect Fools, som inte bara har verksamhet i Stockholm,  utan även Amsterdam.
– Vi har bland annat erbjudit 6 procent av aktierna i bolaget, men vi går inte ut med köpeskillingen, säger Ami Hasan.

Han  menar att världen går mot en allt mer tydlig integration vad gäller  mobil marknadsföring och e-handel och att många företag letar efter en  pålitlig byrå som kan hjälpa till i samband med övergången.

– De vill  inte längre gå till ett ställe för sina online-behov och ett annat för  sina off-line-behov – idag är allt en och samma sak och allt har en  digital inriktning, säger Ami Hasan.

Hasan & Partners har en  tradition av att samarbeta med digitala byråer och när man nu har velat  stärka sitt erbjudande inom det digitala området blev Perfect Fools det  naturliga valet – de båda byråerna har samarbetat sedan 2008.

– De har alltid leverat bäst så vi tittade faktiskt aldrig på något annat alternativ, säger Ami Hasan.

Hasan & Partners har som bästa fått 30 procent av sina intäkter från Sverige och det digitala utgör redan idag byråns kärna.

Genom  Perfect Fools-förvärvet blir man ännu starkare och kan ta upp kampen  med byråkonstellationer som North Alliance, Intellecta och även intellektuella superbyråer som Wieden & Kennedy och R/GA.

– Det  digitala har idag blivit en del av allting. Det är klart att vi kunde ha  byggt en byrå från grunden i Stockholm, men vi har väldigt höga krav  när det gäller innehåll och Perfect Fools har leverat fantastiska saker  när vi har samarbetat med dem, säger Eka Ruola vd på Hasan &  Partners.

Han nämner bland annat Guldäggsvinnaren Kauko Café för  Helsingfors i samband med att staden var utsedd till världens  designstad.

– Det här är ingen affär där byrån äts upp av ett  nätverk, utan det handlar om två högt ansedda kreativa områden –  Stockholm och Helsingfors – som går samman och erbjuder något extra,  säger Patrick Gardner, som är vd på Perfect Fools och har kvar sin roll  även efter uppköpet.

Han berättar också att förvärvet innebär att  Hasan & Partners omedelbart öppnar ett kontor i Stockholm, medan  Perfect Fools gör detsamma i Helsingfors.

Den nya konstellationen ska  ha Norden som bas, men siktar på att växa med sina kunder och jobba med  dem ur såväl ett Paneuropeiskt som ett globalt perspektiv.

– Det  blir en nordisk byrå med nordiska talanger, nordiska värderingar och nordisk effektivitet, men  där vi ändå får möjlighet att jobba med globala varumärken, säger Tony  Högqvist, Executive Creative Director, ECD, på Perfect Fools.

Eka Ruola påpekar också att Hasan & Partners består av medarbetare från 9 länder.
– Det ligger i vårt DNA att vara internationella, säger han.

Perfect  Fools ligger bakom jobb för kunder som Converse, Electrolux, H&M  och Heineken, medan Hasan & Partners har gjort uppdrag för alltifrån  Fazer och Helsingin Sanomat till Valio och Kone.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.