Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hästens attackeras för naken-annons

Publicerad: 3 juni 2008, 11:37

Hästens har startat sin största globala reklamkampanj någonsin, med syftet att bli ett lyxvarumärke. Men kritiken är hård – från Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell. – I annonsen har man tydligt använt sig av en naken kvinna på ett objektifierande sätt. Det är olyckligt, säger hon till Resume.se.


Hästens annons som får skarp kritik av Reklamförbundet.

Hästens nya globala storkampanj ”The bed of your dreams” är den mest påkostade i företagets historia. Hästens vill ta steget ”från svensk funktionalitet till global lyx”, skriver företaget i ett pressmeddelande. Målet är att positionera sig bland världens lyxvarumärken.

Den New York-baserade byrån Barker/DZP, som specialiserat sig på livsstilsvarumärken, har anlitats för ompositioneringen av varumärket.

Annonsen där en naken kvinna svävar ovanför sängen kommer i Sverige att gå ibland annat Residence, DI Weekend och Affärsvärlden. Internationellt kommer den att synas i magasin som Vanity Fair, Wallpaper, World of Interiors och Elle.

Annonsen får hård kritik av Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell:

– Annonsen är helt klart tveksam ur ett könsperspektiv. I annonsen har man tydligt använt sig av en naken kvinna på ett objektifierande sätt. Tyvärr är detta fortfarande vanligt i internationella sammanhang, inte minst just i lyxsegmentet. Och det spåret vill Hästens tydligen använda sig av nu när de ska ut på en global arena. Det tycker jag är olyckligt, eftersom Hästens kunde ha valt en mer unik profil och helt ett eget uttryck. Det har de gjort i Sverige i många år på ett effektivt och kreativt sätt, säger Pia Grahn Brikell till Resume.se.

Emma Sandsjö, kommunikationschef på Hästens:

– Det här är en annons i en serie av bilder tagna av modefotografen Simon Procter. Jag tycker att det är vackra och konstnärliga bilder. Vi har gjort tester innan och vet att kampanjen kommer att lyckas internationellt.

– Men vi var medvetna om att den här annonsen kunde komma att väcka reaktioner. Därför har vi tagit fram olika editioner. Vi har en edition där kvinnan är naken och en edition där hon har nattlinne. Skulle det visa sig bli starka reaktioner kan vi komma att använda den påklädda editionen i Sverige.

Varför överhuvudtaget en kvinna?
– Det är det bästa sättet att illustrera den här drömmen på.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.