Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hästkött finns inte när Klirr kirrar krisen

Publicerad: 11 Mars 2013, 12:41

Foto: Skärmdump från Findus reklamfilm, signerad Klirr

Klirr gavs uppdraget att göra Findus reklam och utskick till konsumenterna efter hästköttskandalen. I reklamen nämns inte ordet "hästkött".


Ämnen i artikeln:

Findus

När Findus skulle öppna munnen gentemot konsumenterna efter den omdiskuterade hästköttslasagnen föll uppdraget på reklambyrån Klirr.
Bland annat bjöd man in konsumenterna till Bjuv för att visa hur man hanterar och kontrollerar sina råvaror. 1477 tecken – men ordet "hästkött" finns inte.

– Vi tror att alla förstår vad vi menar. När vi pratar om vad som "hände nyligen. Brevet och annonsen som har tagits fram efter en slutdiskussion tycker vi är bra, säger Annika Mohlin pressansvarig på Findus till Resumé.

Vad vill ni säga med den här kommunikationen?
– Att vi öppnar upp och vill stå för att vi gjort ett misstag.

Kan det inte uppfattas som att ni undflyr fakta när ni inte nämner ordet "hästkött"?
– Tvärtom, jag hoppas att vi uppfattas som att vi vill ta ansvar för vår mat. Jag tror att det kan hjälpa oss att bygga upp förtroendet hos konsumenterna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Findus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.