Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hatet mot Instagram-annonserna

Publicerad: 2 oktober 2015, 08:27

Instagram-användarna är inte nöjda med de sponsrade inläggen.

Foto: Instagram

I förrgår började svenska företag att annonsera på Instagram. Men användarna är inte imponerade. Nu strömmar kommentarerna in.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Instagram har idag över 400 miljoner användare världen över och det var bara en tidsfråga innan den sociala medier-jätten skulle börja erbjuda annonsering. Bland de första företagen att visa upp sina produkter och tjänster i Sverige finns Ben & Jerrys, Ginatricot, Linas Matkasse och Flygresor.se.

Sociala medier-byrån Ingager var igår positiva till Instagrams nya annonsformat. En titt på reaktionerna ger en delvis annan bild. Vissa annonser går bra, andra inte. Flygresor.se har fått mottagit en hel del kritik som de också har svarat på.

Användare skriver saker som ”Ge upp reklam för helvete!”, ”Jag vill inte se er satans reklam giriga as” och ”Ni har inte min drömresa kefflirare”.

Flygresor har gjort det bästa för att lugna ner kritikstormen. De skriver bland annat ”Vi behöver väl inte kalla varandra för öknamn. Jag är säker på att Facebook och Instagram gärna tar emot dina kommentarer om reklamen. De värderar sina användare högt. Vi har fått mkt positiv respons.”

”Tryck på texten sponsrad när reklamen kommer så slipper ni, tror jag. Allt gott”.

Linas Matkasse har inte heller mött några muntra ord. Företaget annonserar om att prova deras matkasse och om att de bjuder på en av tre måltider.

Här postas kommentarer som: ”Varför reklam???!!!”, ”Vadfan är detta för skit?” och Reklam??? Nej vafaaan”.

Men det verkar spela roll vilken reklam som syns i flödet. Hos till exempel Ben & Jerrys är kommentarerna mestadels positiva. Det kan bero på att Ben & Jerrys har lagt upp en film, inför kanelbullens dag, istället för en bild som de övriga. Ben & Jerrys har fått över 1 000 kommentarer på sin film.

”Den borde vi äta på söndag”, ”Men mums”, ”Bättre än att baka bullar på söndag” och ”Give me some!!” är kommentarer som syns i Ben & Jerrys flöde. En annons som alltså går hem.

Frågan är om Instagram-användarna kommer vänja sig eller överge mediet, som många av kommentarerna uttrycker.

Här nedan kan ni se ett urval av annonser och kommentarer.

Outfittery.

dsf

Kommentarer:

dsf

Linas matkasse.

dsf

Ben & Jerrys.

dsfg

Positiva kommentarer:

fds

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.