Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Havas Chicago kritiseras anonymt – svarar med konstinstallation

Publicerad: 8 oktober 2018, 09:31

Del av konstinstallationen.

Foto: Bild från Jason Petersons Instagram.

Havas Chicago gör konstinstallation och ger ut broschyr som svar på kritik mot företaget och dess anställda.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Havas Chicago är en lokal avdelning av en av världens störa kommunikationsbyråer, Havas Creative. För en och en halv månad sedan kom en intern video ut på den anonyma appen Fishbowl där Creative Officer Jason Peterson uttryckte att andra reklambyråer så som Leo Brunett och FCB är "skitbyråer" snarare än konkurrenter; och att det verkliga konkurrenterna är "barn med iPhones och miljoner Youtube-följare"

Havas Chicago och dess medarbetare har nu starkt kritiserats på Fishbowl, där någon som uppger sig jobba på byrån bland annat skrivit att den "skäms för att jobba på Havas" och att Jason Petersons följare på Instagram är fejkkonton. I fredags öppnades som svar en konstinstallation på temat anti-mobbning och byrån gav samtidigt ut en broschyr som bland annat uppmuntrar anställda att gå och prata med HR-ansvarig om de inte trivs, skriver AdAge.

– En grupp anställda kom på iden, då de ville ge svar på hatfulla kommentarer och nätmobbning mot anställda och visa hur det skadar människor som älskar sitt jobb och det här företaget, säger Tatia Torrey, President och Chief Client Officer på Havas Chicago i ett pressmeddelande.

Tatia Torrey kritiserar vidare hur anonyma plattformar används.

– Vi är högljudda och vi är stolta, vi är inte för alla. Vi värdesätter och marknadsför sociala medier, men anonymiteten som vissa plattformer erbjuder möjliggör ibland smärtsamma kommentarer. Senast har många kommentarer riktats mot vår byrå, vår företagsmiljö och medarbetare. Vi tycker inte det är okej. På ett sätt som verkligen är Havas, uppmärksammar vi detta med en konstinstallation. Vi vill prata om det.

– Mobbning är något som vi inte tolererar. Om det finns problem i företaget är det något vi vill prata om öppet, med målet att göra vår arbetsplats så bra som möjligt för våra hårt arbetande anställda. Vi kommer helt enkelt inte tolerera hat eller mobbning som gömmer sig bakom anonyma källor inom vårt företag, kommenterar Jason Peterson.

Fishbowls grundare påpekar dock att dessa typer av kommentarer är emot Fishbows regler.

– Reglerna är inte bara explicit mot mobbning, utan även mot okonstruktiv överdriven negativitet. Vi har ingen åsikt om hur Havas kommunicerat med sina anställda, men vi menar att presentera Fishbowl som en plats för anställda att mobba varandra är helt och hållet falsk, kommenterar Chief operating officer och medgrundare av Fishbowl, Loren Appin.

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.