Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

HBTQ-frågor för byggbranschen i ny kampanj

Publicerad: 17 Maj 2018, 12:25

Foto: Pressbild

"Byggbranschen är för bögar" är RFSL och Byggcheferna gemensamma kampanjbudskap. Anledningen är att man vill få in fler hbtq-personer inom byggbranschen.


Ämnen i artikeln:

HBTQReklamRFSL

Idag lanserar RFSL och Byggcheferna sin nya kampanj "Byggbranschen är för bögar". Detta i samband med internationella dagen mot homo-, bi-, och transfobi.

RFSL och Byggcheferna uppger att byggbranschen har runt 300 000 medarbetare, varav 99 procent av hantverkarna är män och att det är få som är öppna hbtq-personer. I en undersökning som Byggcheferna har gjort framkommer det att nästan varannan chef upplever fördomar mot homosexualitet i branschen. Genom att rikta sig till byggföretag i hela Sverige hoppas man att frågan bölrjar diskuteras.

– Vi vill få företag att fundera på vad det egentligen beror på. Varför söker sig inte fler hbtq-personer till branschen? Hur är det att komma ut som homosexuell på ett bygge? Företag som nyss har börjat jobba med jämställdhet kanske tänker att hbtq-frågor får komma i nästa steg, men vi anser att allt hänger ihop. Bristen på mångfald bottnar i snäva mansnormer, säger Byggchefernas ordförande Kajsa Hessel i ett pressmeddelande.

Budskapet kommer att spridas via en helsidesannons i tidningar som Expressen, GT och Kvällsposten. Det kommer även publiceras en debattinlägg via branschpress, där bland annat Byggvärlden ingår, och även på sociala medier.

Kampanjen är framtagen av fullservicebyrån Bulldozer, i samarbete med RFSL och Byggcheferna.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

HBTQReklamRFSL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.