Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

HD anklagar SF för censurfasoner

Publicerad: 2 december 2013, 15:47

Jonas Brorson, strategisk varumärkeschef på Helsingsborgs Dagblad, anklagar SF Media för rena rama censurfasoner. Bakgrunden är att tidningen ville köra en bannerannons kring den egna shoppingsajten Shoppia.se på SF:s hemsida, men får rött ljus eftersom SF Media anser att annonsen krockar med bolagets egna intressen.


”En bra film, popcorn, och sköna solar, som gjort för shopping, lokal e-handel som alltid är öppen. Shoppia.se”

Så lyder förslaget från HD:s byrå Ekros&Hultberg för en bannerkampanj hos SF under december.

Kampanjen får nu kalla handen av SF Media efter den har genomgått något som SF kallar "Censurgranskning".

Jonas Brorson är inte nådig i sin kritik efter beskedet.
–  Censurgranskning känns verkligen som ett obehagligt begrepp och något  som står för mycket som ett sådant företag inte borde stå för, säger  han.

Bakgrunden till bråket Helsingborgs Dagblad har kört lokal  bioreklam för att locka fler prenumeranter till tidningen under  ett helt decennium.

Företaget har dock hela tiden valt att avstå från  bannerannonsering eftersom man har ansett att trafiken till hd.se är  betydligt större.

HD tänkte göra ett undantag i år och prova  bannerannonsering för bolagets lokala e-handelssajt Shoppia.se, men nu får kalla handen på grund av SF:s  reklampolicy.

Den säger bland annat att ”Varumärken, som genom sin reklam  gör intrång i SF Bios varumärke eller som på ett otillbörligt sätt rider  på de värden och de produkter som varumärket SF Bio står för, får inte  göra reklam på bio.”

Jonas Brorson är skarpt kritisk till att SF  Media åberopar en konkurrenssituation mellan en lokal e-handelsajt som  shoppia.se och en biokväll.
– Ord som skön fåtölj och popcorn är  knappast något som SF kan ha ensamrätt på. Du kan ju lika gärna sitta i  en skön fåtölj och läsa tidningen och äta popcorn, säger Jonas Brorson.

Hur påverkar det här era köp av lokal bioreklam framöver?
– Vi har årsavtal och vi ska naturligtvis se över hur vi har formulerat dem, säger Jonas Brorson.

SF  Media har erbjudit sig att göra om bannern så att den  rimmar med bolagets policy, men Jonas Brorson är inte imponerad.

–  Jag har aldrig hört om deras policy tidigare och jag tycker inte att det  är rimligt att de ska bestämma hur vi ska marknadsföra oss, säger han.

SF Medias försäljningensansvarige, Jesper Svärding, bekräftar att bolaget använder olika censursregler.
–  Det hänger dels på lagar och regler, dels på vad SF Bio tycker  konkurrerar med själva biobesöket. Vi vill ju inte köra reklam som  hindrar att kunderna köper biobiljetter, säger han.

Hur ser du på just ordet censurregler?
–  Vi tittar på all reklam och har en censurgranskningsprocess för att den  inte ska bryta mot några regler, säger Jesper Svärding.

Han tycker ändå att det är olyckligt att kunden inte har haft vetskap om processen.

–  Det står i och för sig i våra bokningsregler. Det händer inte så ofta  och vi hoppas att vi kan hitta en lösning. Det brukar vi alltid göra,  säger Jesper Svärding.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.