Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Heineken drar tillbaka kampanj – anklagas för rasism

Publicerad: 28 mars 2018, 07:51

Publicis kampanj "Sometimes lighter is better"kritiserades starkt i helgen sedan Chance the Rapper kallade den för "fruktansvärt rasistisk" för sina sju miljoner följare på Twitter. Reklamkampanjen har dragits tillbaka i USA, men kritiken finns kvar.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjReklamRasismHeineken

Heineken har tidigare hyllats för reklamkonceptet "Open Your World" som lanserades 2017 där människor med olika bakgrund diskuterade sina olika perspektiv på tillvaron. De senaste dagarna har varumärket skapat en uppförsbacke kring trovärdigheten i frågan.

I en reklamfilm, som nu är borttagen, låter en bartender en flaska Heineken Light glida längs bardisken. Flaskan passerar förbi flera svarta människor innan den stannar vid en person med ljusare hy med slutklämmen: "Sometimes lighter is better".

I söndags twittrade hip-hop-stjärnan Chance The Rapper att kampanjen var "fruktansvärt rasistisk" och antydde att vissa företag avsiktligt "lägger ut märkbart rasistiska annonser så att de kan få fler visningar".

Heineken har bett om ursäkt för annonsen i ett uttalande och säger att man "missat" att kampanjen var rasistisk. Kampanjen var framtagen av Publicis. Noterbart är att den lanserades på den europeiska marknaden redan förra sommaren utan att kritiseras, När reklamfilmen väl lanserades på Heinekens amerikanska Youtube-kanal tog det bara några dagar innan den fick dras tillbaka.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.