Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Heineken driver med könsnormer – efter killarnas spamuta gav tjejerna tillbaka med samma mynt

Publicerad: 9 juni 2016, 08:12

Så kan de gå för stereotypt agerande män.

Foto: Kampanjbild/Heineken

Tre killar får "en perfekt ursäkt" för att kunna se Champions league-finalen utan sin tjejer. Men när de tror att de skickar flickvännerna på spa, har de i själva verket blivit utsatta för ett spratt.


Ämnen i artikeln:

Champions LeagueHeineken

Heineken är knappast kända för att vara särskilt normkritiska i sina reklamfilmer. Ni minns kanske klippet där en kvinna visar sin "walk in closet" för sina vänner, följt av att en man stoltserar med sin "walk in beer fridge". Men nu har Heineken i Brasilien tagit ett nytt grepp om klyschan att bara män gillar bira – och fotboll, i en reklamfilm som utspelar sig i São Paulo.

I samband med tre separata middagar som tar plats en vecka innan Real Madrid och Atletico Madrid möttes i Champions leage-finalen i Milan, får männen i respektive par en överraskning i menyn:

"Vill du kunna se på Champions League-finalen på en Heinekenfest? Ge den här spa-helgen till din flickvän."

Överlyckliga ser männen sin chans att få se finalen helt utan sina flickvänner, och räcker över presentkortet med citat som "jag tänkte att du behöver en helg för dig själv". Tjejerna blir i sin tur glada men en frågar till exempel sin kille om han "försöker bli av med henne".

Samtliga tre lyckas skicka iväg sina tjejer så att de kan se fotbollen i lugn och ro. Men när de sitter redo på festen, och matchen ska börja, dyker flickvännerna plötsligt upp på skärmen med en hälsning. De visar sig vara på plats i Milan för att själva se matchen live.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Champions LeagueHeineken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.