Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Heineken härmar Alex & Sigge

Publicerad: 18 juli 2014, 13:53

I Heinekens nya reklamfilm spelar öljätten på de särskilda regler som gäller för alkoholreklam. Samma idé använde Alex & Sigge nyligen i sin svenska film för Newcastle Brown Ale. Se och avgör själv.


Ämnen i artikeln:

Alex & SiggeHeineken

Att göra reklam för alkohol kräver viss eftertanke, eftersom regelverket gör att du inte kan gestalta det hur som helst.

I Heinekens nya reklamfilm för deras light-öl är det skådespelaren Neil Patrick Harris som inte tillåts dricka ölen som har gör reklam för. Egentligen tillåter den amerikanska lagstifningen det, slår Adweek fast, men flera av tv-kanalerna håller fast vid de gamla reglerna som förbjudet det.

I samma humoristiska anda gjorde Alex Schulman och Sigge Eklund nyligen sin reklamfilm för Newcastle Brown Ale. Men i deras fall går förbuden ännu längre: de får inte ens själva synas i bild.
– Alkohollagen är väldigt sträng, men vi beslöt oss för att se det som en utmaning istället för ett hinder. Syftet med reklamen är att marknadsföra Newcastle Brown Ale inom ramen för lagens gränser. Eftersom regelverket är så strikt valde vi att lyfta fram detta på ett underhållande sätt, förklarade Sigge Eklund i en kommentar.

Heinekens film är gjord av Wieden + Kennedy New York, medan det är A Perfect Day, United Screens och Starcom som ligger bakom Newcastle Brown Ales motsvarighet.

Lika som bär? Avgör själv.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Alex & SiggeHeineken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.