Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Heineken-såpa med globetrotters viral succé

Publicerad: 30 september 2013, 12:32

Sex resenärer som tog sig 26 000 kilometer över fyra kontinenter. Så ser upplägget ut för Heinekens dokusåpa Dropped, vars 15 avsnitt har fått över 35 miljoner tittare.


Ämnen i artikeln:

Heineken

Heineken har letat efter ett sätt att ge konsumenter en upplevelse  utöver det vanliga. Konceptet lånar idéer från Heinekens reklamfilm  Voyage, där en van resenärer kommer till Indien och hanterar  kulturkrocken på ett coolt sätt.

”Legends aren´t born. They are dropped.”

Det har varit mottot för Heinekens dokusåpa ”Dropped”.

Heineken har plockat ihop sex vana resenärer för att ge dessa en upplevelse utöver det vanliga.
–  Vi ville berätta historien genom våra legenders egna ögon, säger  Andreea Dicu, pr-koordinator för Wieden+Kennedy Amsterdam i en  kommentar.

Greken Stavros var dock inte helt beredd på hur det skulle kännas att ge sig in Kambodjas djungel.
–  Jag upplevde unika händelser som jag kan dela med mina vänner och även  mina barnbarn en dag. Men det viktigaste för mig var att jag insåg att  vi alla är en tillgång och att vi kan utföra vilket uppdrag som helst.

Filmens låt bygger på en originalsång från Murray, vilken är irländaren som fick vara med om en ”double drop” över Filippinerna.

–  Det var en häftig, om än märklig upplevelse att få en ögonbindel på sig  och sedan upptäcka att man befinner sig på en strand på andra sidan  jorden. Men det en chans som du bara får en gång i livet, säger han i en  kommentar.

Wieden+Kennedy Amsterdam arbetat med ett litet team bestående av en regissör/kameraman, en kreatör och en producent.
– Det var lika verkligt för oss som för våra legender, säger Andreea Dicu i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Heineken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.