Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Hej Snippan!" ska uppmärksamma kvinnors hälsa

Publicerad: 31 juli 2015, 07:01

Den snippformade necessären säljs av Apoteksgruppen till förmån för Svenska FN-förbundets projekt Flicka

I Apoteksgruppens kampanj "Hej Snippa!" står en snippformad necessär i fokus. Produkten ska säljas till förmån för flickors rättigheter och pengarna går till Svenska FN-förbundets projekt Flicka.


Det är reklambyrån Tomorro' som tagit fram kampanjen tillsammans med pr-byrån Wenderfalk. Necessären är både en produkt och en symbol.

– Utmaningen låg i att hitta en visuell lösning som fyllde tre viktiga funktioner. Sticka ut hakan, driva försäljning och förmedla ett CSR-samarbete. Vi löste detta genom att skapa en produkt, avbilda den som en snippa och sälja den till förmån för flickor i världen, säger Helena Von Matérn i en kommentar.

Det var Tomorro' som föreslog att Apoteksgruppen skulle sammarbeta med Svenska FN-förbundet.

- Vi vill på ett nytt sätt belysa en viktig kroppsdel som har stor betydelse för kvinnors hälsa. Vi fastnade direkt för Tomorro's förslag som på ett varmt och lekfullt sätt gör det lätt att ta till sig ett seriöst budskap som berör så många av oss, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

Alla pengar från försäljningen, som börjar på måndag, går direkt till Svenska FN-förbundets projekt Flicka, som arbetar mot barnäktenskap och könsstympning.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.