Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Hej! Vi har mens” ska minska smusslet

Publicerad: 9 juni 2016, 14:30

Kampanjen "Hej! Vi har mens".

Foto: Apoteksgruppen

Vi pratar för lite om mens. Därför lanserar Apoteksgruppen tillsammans med Tomorro' och Wenderfalck en menskampanj som ska sätta ljus på kvinnors hälsa och underliv.


Ämnen i artikeln:

KampanjWenderfalckPR-arbete

Fyra av tio svenskar tycker att det känns olustigt att prata om något så naturligt som mens. Det visar en färsk undersökning genomförd av Novus, på uppdrag av Apoteksgruppen.

Därför lanseras kampanjen ”Hej! Vi har mens”, en fortsättning på förra årets "Hej Snippan!", med mål att fler ska prata öppet om mens. Tomorro’ har tagit fram idén till kampanjprodukten ”Mens – helt enkelt” – en röd tampongförpackning som säljs exklusivt hos Apoteksgruppen.

Delar av intäkterna från tampongförsäljningen går till FN-förbundets projekt Flicka.

– Kampanjen ger oss möjligheten att både prata om vikten av att sluta smussla om mens och vårt samarbete med svenska FN-förbundets projekt Flicka på ett sätt som verkligen bryter igenom. En kampanj som är viktig på så många sätt, säger Malin Hammarström, marknadsstrateg Apoteksgruppen, i en kommentar.

Helena von Matérn, creative director på Tomorro’ säger:

– Vi har återigen lyckats få ihop kreativ höjd, ett aktuellt ämne, en relevant CSR-koppling och en produkt med sprängkraft. I en fullt integrerad kampanj tillsammans med PR-byrån Wenderfalck och en modig kund.

”Hej Snippan!” genererade 600 000 kronor till arbetet mot barnäktenskap och könsstympning. ”Hej! Vi har mens” kommer att pågå från den 9 juni till 24 augusti.

Arbetsgrupp Tomorro’:
CD: Helena von Matérn
Copy: Johanna Afzelius
Projektledare: Pamela Nyman
Produktionsledare: Hanna Carlsson

Arbetsgrupp Wenderfalck:
Kundansvarig/projektledare: Linn Petrén
Projektledare: Nina Brogård

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjWenderfalckPR-arbete

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.