Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hela Sverige blir en restaurang i senaste kampanjen från Visit Sweden

Publicerad: 30 Januari 2019, 07:59

För två år sedan la Visit Sweden ut hela Sverige på AirBnB. Nu är det dags för hela landet att förvandlas till en restaurang.


Ämnen i artikeln:

PrimeReklamVisit Sweden

Visit Sweden har de senaste åren hyllats för en rad lyckade kommunikationsinsatser, däribland "Curators of Sweden" och "Sweden on AirBnB". Kampanjerna har prisats både på hemmaplan och internationellt.

Nu lanserar man i samarbete med Prime hela Sverige som en restaurang, bokningsbar via bookatable.com. Tanken är att lyfta de råvaror som finns tillgängliga i svensk skog och mark.

Inom ramen för kampanjen har Visit Sweden satt upp en rad matbord runtom i landet, bokningsbara via Bookatable.com Vid borden finns även de köksredskap som behövs för att tillaga rätter med ingredienser från den lokala faunan. Recepten är framtagna av de svenska Guide Michelin-belönade kockarna Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Jacob Bjuhr och Anton Holmström.

– Målgruppen vi riktar oss mot vill lära sig om Sverige på ett djupare plan och intresserar sig för vår natur, kultur, livsstil och mat samt våra traditioner. Med The Edible Country kan vi erbjuda en helt unik natur- och matupplevelse, mycket tack vare våra stjärnkockar och deras recept, och vår förhoppning är att initiativet ger en bild av Sverige som det progressiva och vackra mat- och naturland som det är, säger Jennie Skogsborn Missuna, chief experience officer på Visit Sweden.

Målet med kampanjen är att marknadsföra Sveriges som resmål i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Kampanjen, som utgår från förtjänad media, kommer att visas i sociala medier samt via influencer-samarbeten. Ett antal utvalda journalister fick även ta del av kampanjen redan i höstas.

– Det globala livsmedelsystemet är ohållbart och processad mat har blivit norm. Genom att göra om Sveriges natur till en gratis gourmetrestaurang hoppas vi inspirera folk att testa god och hållbar mat på ett helt nytt sätt, säger Petter Lublin, creative director på Prime Weber Shandwick.

Arbetsgrupp Visit Sweden

Jennie Skogsborn Missuna – Chief Experience Officer

Jenny Jonevret – Senior Project Manager, Nature Tourism

Mariette Wolfers - Communication Manager, Food Travel

Lisa Voltaire - Marketing Manager

Lotta Olofsson – Head of PR & Influencer Management

Vincent Vukovic - Head of Social Media

Arbetsgrupp Prime Weber Shandwick

David Orlic - Account Director

Petter Lublin - Creative Director

Henning Wijkmark – Copywriter

Fredrick Lewandowsky – Digital Strategist

Elin Dahlstedt - PR Strategist

Cecilia von Beetzen - Account manager

Amanda Engström – Planner

Edward Boethius – Planner

Goran Filipovic – Designer

Filmproduction: Ingmar Sthlm

John Lissert – Producer

Carl Bramberg – Director

Robin Avelin - DOP

Webproduktion:

Fröjd

Mediebyrå

Nordic Morning

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

PrimeReklamVisit Sweden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.