Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Helena Westin sågar partiledarnas tal i Almedalen: ”Sabuni väcker inga känslor”

Publicerad: 4 juli 2019, 10:40

Helena Westin

Komms nya ordförande Helena Westin är besviken över den kommunikativa verkshöjden på partiledartalen i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenHelena WestinKommReklam

Den erfarna kommunikatören Helena Westin har bland annat grundat Stockholm Pride, arbetat med varumärken som Björn Borg och Svenska Spel och sitter också i styrelsen för SVT. Nyligen valdes hon till ny ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm).

Under onsdagen i lyssnade hon på Liberalernas nyvalde partiledare Nyamko Sabunis tal i Almedalen och slogs av den låga nivån.

– Det är framförandet som brister.  Man måste öppna starkt och hon hade ett bra budskap med greppet där hon började peka på den tomma stolen. Sedan blev hon också personlig ganska snabbt. Men man behöver karisma, kraft och engagemang också. Jag tycker det är lite konstigt att svenska politiker inte tränar sig mer i talkonst.

– Som kommunikatör måste man in i det limbiska systemet och skapa känslor hos människor. Nyamko Sabuni pratar om känslomässiga saker, men väcker inga känslor.

Helena Westin tror att för många är inblandade i de svenska partiledarnas politiska tal.

– Om du ska försöka hålla alla nöjda så blir det ingen som blir särskilt nöjd. Att säga, "det här står jag för, följ med mig". Ett tal i Almedalen ska inte innehålla för många saker. Jag skulle vilja se en partiledare som pratar i 35 minuter om en sak. Om det är för många kockar så blir det en pyttipanna som inte smakar något.

Är det här ett generellt problem för svensk partiledare?
– Dels finns det en medielogik där man blir sågad vid minsta lilla fel. Vi har ett hårt klimat, men om man inte vågar riskera att bli påhoppad så kanske man inte kan beröra heller. Det är som en reklamkampanj som är för mesig men där alla är lagom nöjda för att man inte valt att ta någon position. Det är ingen udd, ingen spets.

Vem av partiledarna gör det bäst?
– Det var längesen jag hörde något bra. Tror det var Anna Lindh som höll ett tal som drabbade mig där jag blev helt fascinerande. När man ser partiledartalen live så brukar de vara bättre än på tv, i år var de sämre. Talskrivarna borde kunna grundreglerna för kommunikation.

Vem ska de titta och lyssna på ur en internationell kontext?
– Jag tycker att de ska titta på The West Wing. Paret Obama var också fantastiska i början. Selma Lagerlöf höll helt fantastiska tal. Martin Luther King, John F Kennedy. Winston Churchill.

Vad ser du för möjligheter att Komm kan fylla en position här?
– Jag vill ju att Komm hjälper alla som jobbar med kommunikation att bli ännu bättre. Politisk kommunikation är professionell verksamhet och välutbildade kommunikatörer har ett ansvar att hjälpa alla att bli bättre på att få ut ett budskap. En politiker i Almedalen ska kommunicera en idé som får folk att gå att rösta och det lyckas dem inte i. Vår bransch kan hjälpa politikerna med alla böcker, teorier och tal vi känner till. Hjälpa dem med retoriska figurer så att de når ut med sina budskap. Vi har ett jättejobb att göra.

Hur skulle det kunna se ut konkret?
– Att vi hjälper till med alltifrån utbildningar till kommunikationsstrategier. Varenda Twitter-inlägg ska planeras. Man ska inte göra som Donald Trump och köra på inspiration. Problemet när man ska väga varje ord på guldvåg är alldeles för många har varit inne och slipat bort för mycket. Låt en skillnad kommunikatör börja så att du får en ton. Ta Oatly som, där har du ett varumärke som har hittat sin ton, språk och identitet så att man känner igen dem från förpackningarna till utomhustavlorna. Om man läste folks tal i dag skulle det vara svårt att se skillnad. Då måste de vara duktiga estradörer, men det är dem inte heller.

Resumé söker Liberalernas pressekreterare Gabriella Ohlzon för en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.