Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Helikopter vann över 30 byråer

Publicerad: 18 Mars 2009, 11:38

Reklambyrån Helikopter i Piteå har vunnit Jordbruksverkets upphandling av grafisk profil. I processen slog de ut över trettio andra byråer.


Ämnen i artikeln:

Helikopter

Mats Långström

Helikopter i Piteå har tagit hem upphandlingen gällande en ny grafisk profil åt Jordbruksverket. ”Ett prestigeuppdrag” säger byrån.

Vad ska ni göra?

– Grunden i uppdraget är en grafisk profil och allt som ingår i den, trycksaker, visitkortsmallar och så vidare. Sedan ska vi också göra webbskisser. Jordbruksverket har en byrå som gör webben men vi ska göra skissen till den, säger Mats Långström, vd på Helikopter.

Upphandlingen blev klar i februari. I maj ska första delen ut.
– Allt kommer inte att bli klart samtidigt men i maj ska webben i alla fall vara klar.

Är det här ett stort uppdrag för er?
– Det är stort för oss för att det är en stor kund, men volymmässigt är det inte det.

Över trettio byråer deltog från början i upphandlingen som drog ut på tiden då den överklagades i december och fick göras om. I slutändan valdes tre ut, Helikopter, Bysted och Bumling. Valet föll på Helikopter.

Hur låg ni prismässigt?
– Det var trettio byråer med. Vi var inte dyrast men inte heller billigast. Prisspannet var extremt stort. Den billigaste byrån låg på cirka 50 000 kronor och den dyraste på cirka 500 000. Vi låg inte i den lägsta regionen men åt det billigare hållet, säger Mats Långström. Han tillägger.
– Den bästa kompetensen finns självklart i Stockholm men kan man hålla samma höga nivå som stockholmsbyråerna då har man ett verkligt vinnande koncept, särskilt i de här tiderna och för den här typen av upphandlingar. Vi har en lägre prisbild vad det gäller hyra och andra omkostnader, det gör att vi kan erbjuda lägre priser. I det här fallet föll många billiga byråer bort för att de helt enkelt inte var tillräckligt bra.

Tre personer på byrån kommer att jobba med kontot.

Kan du beskriva den nya profilen?

– Jämfört med den gamla så blir det mera färg och lite luftigare. Det stora jobbet blir att få alla avdelningar inom Jordbruksverket att samspela. Webben är hysteriskt mycket jobb som ska struktureras.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Helikopter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.