Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hem, ljuva hem.

Publicerad: 24 september 2018, 12:13

Björn Rietz

Foto: Mats Edwall

Vill dina anställda jobba mer hemifrån? Här är varför du ska tänka två gånger innan du säger ja.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzReklam

Jag har flyttat hem. Sade upp kontraktet med det stora co-workkontoret mitt i city. Varför då? Ja, det var inte främst väggarnas utsmyckning av ditmålade tramsiga truismer typ "The creative mind needs an explosion every minute" som fick mig att tacka för kaffet. Även om det ska medges att jag rodnade medan jag lotsade kunder förbi dessa corporateversioner av de fabrikspatinerade bokstäver i vitt trä som förr brukade kunna läsas på köksväggar i hemmahosreportage med Carola och Pernilla Wahlgren och som då gärna formade orden CARPE DIEM eller LOVE.

Nej, det fanns två andra skäl som vägde tyngre. Dels rimmar det inte med den skrivande människans natur att jobba i en nervöst hip miljö som i sina bästa stunder påminner om en avgångshall på Heathrow. Och dels är jag ett Slussenoffer. Alltså en som bor i kommunerna Nacka eller Värmdö och fått fördubblad restid till jobbet pga den rikskända ombyggnaden. Numera arbetar jag ostört och spar minst 2,5 timmar om dagen. Borde inte fler göra detta? Fördelarna är ju uppenbara: man spar tid och pengar, dessutom minskar man belastningen på miljön. Har du ett separat kontorsrum hemma kan du även få viss skattelättnad.

Men... Låt oss se på IBM som var först att införa hemarbete. Ekonomijournalisten Jerry Useem beskriver (The Atlantic, november 2017), hur IT-bjässen redan 1979 lät installera några burkar hemma hos ett utvalt antal anställda. 2009 skryter IBM med att 40 % av de närmare 386 000 anställda saknar ett kontor att gå till och att man sparat kontorsutrymme till ett värde av 2 miljarder dollar. Sedan hände något.

I mars 2017, efter tjugo kvartal i följd av minskade intäkter, meddelas att hemmajobbarna (dvs de som fortfarande har kvar sitt jobb), kallas tillbaka till kontorskomplexen. Apple och Google flinar lite förnöjt eftersom de hänför mycket av sin framgång till snabba beslutsprocesser kombinerade med en tydlig företagskultur – faktorer som förutsätter att människor möts öga mot öga, jobbar sida vid sida. Lägg till att arkitekturen de valt i sig stärker varumärket och ger upphov till artiklar till ett värde av någon miljard vilket bara det gynnar deras aktiekurser åtskilligt.

Det finns givetvis rolig forskning på området. I en flygsimulator som liknar den trånga cockpiten på en Boeing 737 fick de tre besättningsmännen reagera på en indikation av ett fel på bränsletillförseln. Det handlar om sekunder för att åtgärda problemet. Andrepiloten ser när kaptenen knackar på bränslemätaren. Endast ett par hummanden utbyts medan de kopplar förbi den trilskande tanken. Hade de inte sett varandra utan blivit tvingade att kommunicera verbalt, hade de inte klarat situationen, visade testet. Och däri ligger problemet – väsentlig information går om intet när vi inte ser varandra, inte möts, inte uppfattar de subtila signalerna. Ironiskt nog tar de moderna kommunikationsprocesserna längre tid än de mellanmänskliga, visar en annan studie från MIT.

Tillbaka till oss. En byråchef svarade någon som ville arbeta på distans. "Jag är inte bara intresserad av arbetet du utför, jag har köpt in mig på din entusiasm, ditt driv och den erfarenhet du kan dela med dig av till övriga, därför vill jag ha dig här tillsammans med oss. Din person bidrar lika mycket som ditt arbete."

Samtidigt – somliga moment utförs helst i en stillsam avskildhet. Den här krönikan skrivs i ett litet grått hus vid havet medan vinden gör kväll och en låg septembersol målar horisontens kobbar och skär i brons och koppar

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Björn RietzReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.