Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Hemberg avråder från Intellecta-köp

Publicerad: 22 Oktober 2013, 11:20

Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Foto: Karl-Einar Löfqvist.

Intellecta köpte den danska digitalbyrån Propeole igår. Avanzas sparekonom Claes Hemberg vill inte rekommendera sina sparare köp i bolaget – trots att Intellecta räknar med ett förbättrat resultat för Q3. – Det är svåra saker det här med kunskapsbolag. Personerna som har kapitalet kan när som helst gå ut genom dörren och ta med sig kunder för miljontals kronor, säger Claes Hemberg.


Ämnen i artikeln:

AvanzaClaes HembergPropeopleIntellecta

Intellecta räknar med att Propeople-förvärvet för 39 miljoner danska  kronor ska tillföra bolaget 50 miljoner kronor per år och ”omgående  förbättra Intellectas tillväxt och lönsamhet.”

Sparekonomen Claes Hemberg uppger dock att han är jätteskeptisk till att äga aktier i bolag som Intellecta.

–  Intellecta har visserligen renodlat och följer skolboken, men jag  tycker ändå att inte att det är något som det är köpläge på, säger Claes  Hemberg.

Han tycker visserligen att det kan vara en spännande tanke  att köpa upp en dansk byrå som Propeople och integrera den med den  övriga verksamheten, men han anser att det är på tok för stor risk att  allt kan gå åt pipsvängen.

– Det är bara ägarna som tjänar på en  sådan här affär, medan de anställda inte får en krona. Då är det lätt  att dessa hoppar av och startar en egen verksamhet, säger Claes Hemberg.

Han  tycker visserligen att Intellecta visade fina siffror år 2010, men att  det är högst osäkert om bolaget gå i den riktningen framöver.

– Ett  bolag som Sandvik har massor med maskiner och kunder som man jobbat med i  många, många år, men det är svårt att hitta något strukturkapital att tala om hos bolag som Intellecta, säger Claes Hemberg.

Hur ser du på att Intellecta tvingades lägga ned reklambyrån Hilanders verksamhet i Malmö?
– Det är en jättesvår verksamhet att bedöma och det är också därför som jag avråder från köp, säger Claes Hemberg.

Han  tycker ändå att det är för få byråer sombörsnoterar sig, men  inte för att allmänheten ska kunna göra sig en hacka på aktierna, utan  snarare för att skapa incitament för personalen att stanna kvar i  bolaget.

– Svenska folket kommer aldrig att investera i den här typen av bolag, säger Claes Hemberg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.