Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemglass reklamsåpa fortsätter

Publicerad: 21 maj 2008, 08:05

Tidigare i år gick Hemglass ut i en pitch. Fokus låg på att få fram ett nytt reklamkoncept som passade den nya mediemixen av tv och dr. Allt slutade med att reklambyrån Volt fick förnyat förtroende. Här är resultatet.


– Hemglass bytte både vd och marknadschef strax innan jul och i samband med det ville de se över sitt val av byrå också. Vi valde att gå in i det med helt nya ögon och bytte arbetsgrupp helt och hållet. De ville se nya tankar och det tycker jag verkligen att vi har lyckats med, säger Henrik Stampe, projektledare på Volt.

I början av maj kom första filmen om Hemglass Academy som gav en inblick in i Hemglass värld. Här är fortsättningen. I det nya avsnittet av såpan visas olika prov som eleverna på skolan tvingas genomgå för att bli fullärda försäljare.

Nästa film släpps efter midsommar och sedan följer ytterligare ett avsnitt i mitten av juli.
– Att göra över 15 000 stopp i veckan kräver en riktigt trimmad organisation och välutbildade säljare. I filmerna får vi se hur det går till när aspirerande Hemglassäljare fostras till fullfjädrade familjehjältar, säger Henrik Stampe.

Den första filmen visades på TV3, TV4, Kanal 5 och TV6. Nu till den andra filmen har kanalvalet krympt till bara TV3, Kanal 5 och TV6. Totalt har Volt tagit fram nio stycken filmer tillsammans med produktionsbolaget Social Club, fyra långa filmer och fem kortar varianter av dessa.
– Man kan säga att det är fyra olika kampanjer där varje film innehåller ett nytt erbjudande. I den här filmen är det glassen ”Kick-off” som lyfts fram lagom till EM, säger Henrik Stampe.

Alla filmerna spelades in under två dagar på flygflottiljen Ljungbyhed i Skåne.

Vad har ni inspirerats av?
– Gamla filmer som till exempel Top Gun och Polisskolan. Vi har även inspirerats av den svenska militären, ett exempel på det är scenerna inne i sovsalen, och klassiska bootcamps, säger Henrik Stampe.

Filmerna följer inte en kronologisk ordning och ett riktigt slut kommer inte heller i den sista filmen i juli.
– Vi hoppas naturligtvis att konceptet ska leva vidare och att vi kanske ska kunna göra mer på temat längre fram. Det är många som har tagit till sig de här filmerna. Hemglass egen säljkår har varit väldigt positiv och barn har till och kommit fram och frågat om det är så tufft att bli hemglassäljare, säger Henrik Stampe.

Hemglass

Madeleine Ljungfeldt marknadschef och Ylva Lindblom marknadskoordinator.
Byrå: Volt
Arbetsgrupp: Joakim Söderquist ad, Jens Thelfer copywriter, Henrik Stampe strateg och projektledare, Susanne Göthberg produktionsledare, Lena Danroth formgivning/original
Byråproducent: Colony/Marcus Sundqvist
Produktionsbolag: Social club
Regissör: Magnus  Rösman
Producent: Magnus  Theorin
Foto: Palle Malmros
Klippning: Håkan Wern
Ljud: Houseworks
Online: Freecloud
Mediabyrå: Mediaedge:cia
Anneli Olofsson, Account Director

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.