Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Hemköp fälls för vilseledande direktreklam

Publicerad: 18 mars 2021, 12:52

I ett DR-utskick erbjöd Hemköp ”10 procent rabatt obegränsat antal gånger månaden ut”, RO fäller marknadsföringen eftersom erbjudandet enbart gällde vissa utvalda varor.


Ämnen i artikeln:

HemköpReklamombudsmannen

I ett reklamblad som skickades ut till ett utvalt antal av Hemköps medlemmar av kundklubben med en pratbubbla där den röda texten visar beslutet ”10% rabatt obegränsat antal gånger månaden ut”. I utskicket hänvisar Hemköp till att medlemmen kan logga in på företagets hemsida för att ta del av sina personliga erbjudanden.

Enligt en anmälare är reklambladet vilseledande eftersom den tioprocentiga rabatten inte gäller hela köpet utan endast gäller utvalda varor.

I sitt svar medger Hemköp att utskicket kan misstolkas och beklagar att det inte har varit tillräckligt tydligt med att rabatten är begränsad till ett urval varor. Företaget skrivet att de avser att de framöver kommer att bli tydligare med vad som avses. 

Reklamombudsmannen bedömer att en genomsnittskonsument sannolikt kommer uppfatta budskapet ”10% rabatt obegränsat antal gånger månaden ut” som att denne erbjuds en rabatt på tio procent på alla varor månaden ut. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HemköpReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.